Grunde Almeland åpnet Operafestukene 2023

Leder av Familie- og kulturkomiteen på Stortinget Grunde (V)Almeland åpner Operafestukene 2023 i Kristiansund, Foto: Ragnhild Helseth

Operafestukene i Kristiansund startet 2.februar. Den høytidelige åpningen ble foretatt av leder i Familie- og kulturkomiteen på Stortinget, Grunde Almeland (V). En fullsatt sal i Festiviteten tok godt imot talen før prmiæren på operaen “Trubaduren”.

-Når jeg nå skal åpne Operafestukene i Kristiansund, er det med visshet om at disse ukene føyer seg inn i en lang og stolt musikkhistorie i Kristiansund, ja tilbake til 1660, sa Almeland.

-Musikken er en av de sterkeste drivkreftene vi har for å skape fellesskap og samhold. Musikken river ned barrierer mellom mennesker av ulike generasjoner, med ulik bakgrunn og forskjellige talespråk. For musikk er et språk vi alle snakker, som vi alle intuitivt forstår, som taler rett til hjerterota. Og musikken snakker ikke bare til hjertet, men også til intellektet – og til danseføttene! Musikken er en kilde til både glede og til dannelse, den er en brobygger og et samfunnslim.

Almeland nevnte den betydningen kulturskolen og musikklinja har for Operaen i Kristiansund og for det generelle tilbud innen for dans og musikk, og tok til ordet for fortsatt satsing.

-I tiden fremover bør vi videreutvikle kulturskolen som inkluderingsarena, for å forebygge utenforskap. Vi i Venstre vil være en pådriver for at kulturskolen skal oppfylle målene i «Framtidens kulturskole», ved å speile samfunnet vi lever i, sikre medborgerskap, styrke evnen til samskaping på tvers av generasjoner, og gi hver og en muligheten til å dyrke sitt talent.

Leder i Familie- og kulturkomiteen berørte også Normoria i talen sin. -Også måter å organisere aktiviteter i kommunen innenfor oppvekst og kulturliv vil kunne gi nye muligheter. Her i Kristiansund gjøres tomten til Normoria nå klar – rivingen skjer nå mens vi står her.-Normoria er selve kroneksempelet på hvordan et kulturbygg kan styrke samhandling og samskaping i et lokalsamfunn. Det er et sambrukshus, som fører Kristiansunds musikk- og kulturhistorie inn i en helt ny æra. Nå vil opera, ballett, bibliotek, kulturskole og museum huses under samme tak, sa Almeland.

Grunde rakk også i et kort møte å treffe representanter for Kristiansund Venstre. Sammen med Asgeir Bahre Hansen, Pål Farstad og Ragnhild Helseth fikk han en orientering om virksomheten ved Campus F13, forløperen til det som skal bli viktige aktører ved Campus Kristiansund sammen med høyskolestudiene.

Stortingsrepresentant Grunde Almeland møtte folkevalgte for Venstre i Kristiansund; Ragnhild Helseth, Asgeir Bahre Hansen og Pål Farstad