Tjenestetilbudet i Namsos skal alltid være forutsigbart og av meget god kvalitet

Anne C. Holm
Anne C. Holm, Foto: Venstre

Nå er Namsos Venstre i den tro at innbyggerne i Namsos kommune ønsker gode tjenester av høy kvalitet. Ta barnehagetilbudet som et eksempel; det er underordnet, for de fleste, hvem som utfører tjenestene så lenge de utføres etter den kvalitetsstandarden samfunnet har satt og vi som innbyggere ønsker oss.

De private barnehagedriverne i Namsos, i all hovedsak kvinnelige gründere, har tilført Namsos verdifull variasjon i barnehagetilbudet, tilbud som er godt etterspurt i kommunen vår. De ble i tillegg bedt pent om å starte opp barnehager i kommunen vår i sin tid!

Jeg har ennå ikke sett tall som viser at stor ny barnehage i Namsos drives billigere enn andre. Etter å selv ha startet og driftet privat barnehage i Namsos kommune, sitter jeg derimot igjen med det inntrykket at private driver klarer som oftest å drive økonomisk bedre, helt sett bort fra størrelsen, kommunen burde lære av de private ikke ønske dem vekk.

Miljøaspektet har derimot de private driverne tatt mye større hensyn til enn kommunen har gjort. De private barnehagedriverne har tatt vare på byggene sine, selv de byggene som har passert 100 år er godt vedlikeholdt. De mest miljøvennlige byggene er de som allerede står(Sintef- rapport:» Grønt er mer enn en farge»), det er svært lite miljøvennlig å la byggene forfalle for så å rive dem. Namsos Venstre setter miljøet svært høyt og vil stoppe rivningsiveren i Namsos kommune.

Skal man drive næringsvirksomhet i Namsos vil det være svært krevende og ikke særlig attraktivt å etablere seg hvis det knyttes uforutsigbarhet til betingelsene for drift og videre utvikling.

Det de private barnehageeierne nå står overfor, er at de kjenner at de er uønsket Namsos, det hadde vært en ærligere sak om kommunens flertall da hadde tilbudt seg å kjøpe opp de private barnehagene,- enn å vente på at de skal gå konkurs (kommunenes barnehager går ikke konkurs).

Når det gjelder både Bangsund- og Vestre havn- bo og velferd, så snakker vi om sårbare eldre mennesker som nå føler seg som en kasteball. Jeg vil tro at dette, selvfølgelig, ikke var intensjonen, men slik er det blitt, og det bør kommunen ta alvorlig. Dette er en gruppe mennesker med pårørende som særskilt trenger sikkerhet, trygghet og forutsigbarhet. Jeg tror jeg har flere med meg når det gjelder at det først må bygges flere sykehjemsplasser, før man legger ned plasser i eldreomsorgen.

Namsos Venstre er også av den oppfatning at private tilbydere av omsorgstjenester er et svært viktig supplement til de offentlige tjenestene. Vi heier på «Mettes omsorg» på Bangsund som er en uvurderlig hjelp for eldre, og vi bejubler Anne Ovedie Hagerup som hver uke henter eldre for avlastningsdag på Grande gård. Bedriften «Noen as» i Steinkjer har vokst seg store ved å tilby demensomsorg etter hvert også utover Trøndelag fylke. Det som kjennetegner disse er at de alle er kvinnelige gründere som skaper arbeidsplasser, disse skal vi løfte opp ikke trykke ned.

Namsos Venstre vil ha gode offentlig og private tjenester i godt samkvem og samarbeid, på den måten skaper vi gode og varierte tilbud for befolkningen vår. Vi har tro på at dette er en av faktorene som kan gjøre Namsos attraktiv og som kan være med på å stanse befolkningsnedgangen som nå truer kommunen vår.

Innlegget stod i Namdalsavisa 31. mars 2023.