Minneord – Venstrepolitiker Liv Henjum (1944-2023)

Guri Melby og Liv Henjum på Venstres landsmøte 2022
Liv Henjum og Guri Melby på Venstres landsmøte høsten 2022. , Foto: Baard Salvesen / Venstre

Bærum Venstre var så heldige å få Liv med oss i lokallaget. Hun flyttet til Bærum i 2011 for å bo nærmere sine barn og barnebarn etter hun ble enke. Hun elsket sine nærmeste og brukte mye tid på familien og sine gamle gode venner fra fjern og nær.

Liv ble i 1995 den første kvinnelige ordføreren i Vågsøy, med en oppslutning på imponerende 37,2 prosent. Og med det fikk Vågsøy også en drivende dyktig ordfører fra Venstre. Liv ble hedret under Venstres landsmøte høsten 2022, der hun mottok æresmedlemskap i partiet for sin livslange innsats.

Liv tok kampen for kvinners plass i politikken i en tid hvor det på ingen måte var selvsagt. Hun var god til å se folk og løfte andre fram ved å gi rom til å vokse med oppgavene. Ingen kunne drive valgkamp som Liv. Når hun stod på stand var det alltid med et stort smil, gode refleksjoner og nysgjerrighet. Hun stod på stand i time etter time, kjente mange og prata med alle, spøkte og lo. Vi opplevde det samme engasjementet i Bærum. Liv var styremedlem i Bærum Venstre i flere perioder, og var aktivt med i lokallaget og i valgkamp, senest nå i vår. Vi var også veldig glad for at hun stilte seg til disposisjon, og stod som aktiv kandidat på vår kommunestyreliste for neste periode.

Liv har sittet i Venstres sentralstyre og landsstyre, og hatt en rekke ulike folkevalgte verv. Tilfeldigheter gjorde at det ikke ble en enda større nasjonal karriere i politikken, og for oss i Venstre er hun den stortingsrepresentanten vi aldri fikk. Gjennom mange tiår gjorde Liv en enorm samfunnsinnsats som folkevalgt og ombudskvinne, og som engasjert i både lokalsamfunnet sitt og i nasjonal politikk.

I Venstre har hun vært et stort forbilde. Hun mobiliserte andre til innsats og var alltid en positiv og inkluderende kraft. Og hun hadde et politisk engasjement som aldri falmet. Det gnistret av Liv til det siste.

Vi er deg evig takknemlig for ditt bekjentskap. En varm, vakker og kunnskapsrik kvinne har forlatt oss. Våre tanker går til dine nærmeste.

Bærum Venstre,

Wenche Steen, Eirik Bøe, kommunestyregruppa