Digitale hjelpemidler i skolen – Forbud eller framgang?

Venstre

I lys av den pågående debatten om et forbud mot digitale hjelpemidler i de første årene av skolen, ønsker jeg å rette oppmerksomheten mot de positive sidene i utviklingen som finner sted. Digitaliseringen har ført med seg en bølge av nye og innovative læreverktøy.

Digitale verktøy, som skjermer, gir lærere muligheten til å tilpasse undervisningen til hver enkelt elev. Dette er spesielt verdifullt for elever med ulike behov og utfordringer. Digitaliseringen åpner også opp for en moderne og digital verden som elevene vil være en del av i fremtiden.

Selvfølgelig er det viktig å understreke at læreren fortsatt er den viktigste faktoren for elevenes læring. Uansett hvor avanserte verktøyene blir, er det lærerens kompetanse og engasjement som er avgjørende.

Venstre ønsker å fremme trygg og ansvarlig bruk av digitale verktøy. Vi vil også sikre en tverrfaglig, kunnskapsbasert tiltaksplan for undervisning i digital kommunikasjon i Hortenskolen. Gjennom dette kan vi styrke elevenes bevissthet om psykisk og fysisk helse, verdier i demokratiet og betydningen av bærekraftig teknologi.

Som en konsekvens av økt skjermtid og bruk av sosiale medier, er det naturligvis viktig å adressere barn og unges psykiske helse. Venstre vil innføre obligatorisk undervisning i digital kommunikasjon, etablere et tverrfaglig råd og utvikle et tilbud for barn og unge i Horten som står i fare for eller har utviklet mobilavhengighet. Disse tiltakene tar sikte på å fremme trygg og ansvarlig bruk av digitale verktøy og plattformer, samtidig som vi tar vare på barn og unges psykiske helse.

Vi heier på å bruke digitale verktøy på en positiv måte for å utruste elevene med nødvendige ferdigheter for en framtid i den digitale verdenen, samtidig som vi alltid anerkjenner lærerens sentrale rolle i utdanningssystemet. Venstre støtter en balansert tilnærming der digitalisering beriker undervisningen uten å erstatte lærerens betydning. Sammen kan vi skape en framtid der digital undervisning og læringsverktøy er en positiv ressurs for barn og unges utdanning.

Hilde Holta, Horten Venstre

Hilde Holta