Usosiale skolepenger er dårlig distriktspolitikk for Ålesund

Bekymret: Ole-Markus Simonsen Studentparlamentet Ålesund og Fride Sortehaug Ålesund Venstre, Foto: Sebastian Tafjord Skår

Fride Sortehaug i Ålesund Venstre er rett bekymret etter vedtaket om skolepenger for internasjonale studenter. Utdannings-og forskningskomiteen har konkludert med at det mest sannsynlig blir innført skolepenger.

-At regjeringa med SV sin velsignelse kaster gratisprinsippet, er en ting som blir tung å bære, men det som uroer meg mest er hvordan dette slår ut for NTNU Ålesund.
Vi trenger kloke hoder, og regionen vår trenger kunnskap. Med dette vil jeg tørre å påstå at vi mister søkere og potensielle arbeidstakere,sier Fride Sortehaug.

Flertallet i utdanningskomiteen på Stortinget, med alle partier unntatt Rødt og Venstre, gikk inn for å åpne opp for at utdanningsinstitusjoner ved lov skal kunne kreve inn skolepenger for studenter utenfor EØS. Dette er stikk i strid med alle høringsinnspill som er kommet inn.

-For en regjering der det er selvutnevnte distriktsforkjempere, er det rart at konsekvensen av egen politikk gir negativ virkning for utdanningsinstitusjoner som ligger nettopp i distriktet. Om det vi ser konturene av slår ut, er dette enda et forslag som rammer regionen vår negativt. Vi mister studenter, som kan påvirke mastergrader her ved NTNU Ålesund.
Dette er et makkverk av politisk arbeid, som jeg håper aldri blir realisert, sier Fride Sortehaug

Ole-Markus Simonsen er leder av Studentparlamentet i Ålesund og deler bekymringene Fride Sortehaug har. De har alt sett at søkertall får en halvering til høsten av utenlandsstudenter fra utenfor EØS totalt for NTNU i Norge. De frykter også at det vil komme flere frafall etter hvert som betalingsfristen kommer.

-Kjempetrist at regjeringen bryter egne løfter fra Hurdalsplattformen tross massiv motstand fra sektoren og bekymringer fra næringslivet. Hoveddelen av internasjonale studenter som kommer til NTNU er fra land utenfor EU/EØS. Dette er studenter vi i Ålesund er avhengige av for å kunne tilby robuste fagmiljøer til regionen. Oslo, Bergen og Trondheim vil alltid klare seg, men for mindre campuser kan dette bli kritisk, påpeker Ole.Markus Simonsen.

-Her må vi politikere i alle parti i Ålesund ta oss i nakken og forstå konsekvensene av dette. Politikken som blir ført nå er jeg redd for at den vil skade omdømmet Ålesund har som studentby i internasjonal målestokk, som igjen kan påvirke kompetansen regionen vår vil trenge i fremtiden, sier Fride Sortehaug, 2.kandidat Ålesund Venstre.