Plast Piratene vinner Asker Venstres Miljøpris 2023

PlastPiratene vinner Asker Venstres miljøpris 2023
PlastPiratene vinner Asker Venstres miljøpris 2023, Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Vi gratulerer årets vinnere av Miljøprisen!

Prisen ble delt ut 8. juni, på Asker Venstres sommerfest. Les nedenfor Elisabeth Holter-Schøyen, vår 1. kandidat til kommunevalget, sin hyllest til prisvinnerne.

«Asker Venstres Miljøpris er en årlig utmerkelse med lang tradisjon som anerkjenner enkeltpersoner, organisasjoner eller bedrifter som har gjort en betydelig innsats for miljøet i Asker. Prisen er et initiativ fra Asker Venstre for å hedre og oppmuntre til bærekraftig miljøpraksis og bevaring av naturen i kommunen. Asker Venstres miljøpris ble første gang delt ut i 1991.

I år går Asker Venstres miljøpris til en veldedig organisasjon litt utenom det vanlige. Denne aktøren har ikke bare ett, men to ambisiøse mål: «Å få mennesker og havet på rett kjøl». Organisasjonen vinner Asker Venstres Miljøpris 2023 for sin fremragende innsats og engasjement for å adressere problemet med plast i naturen og å bevare og rense Oslofjorden, som for øvrig er en av Asker Venstres toppsaker.

Diplom til PlastPiratene for Asker Venstres miljøpris 2023
Diplom til PlastPiratene for  Miljøprisen 2023

Forurensing fra plast er et stort globalt problem, og FN satte problemet ytterligere på dagsorden i forbindelse med Verdens Miljødag denne uken, som i år var viet forurensing fra plast. Mer enn 400 millioner tonn plast produseres hvert år over hele verden. Halvparten brukes kun én gang, og mindre enn 10 prosent er gjenvunnet. Rundt 19-23 millioner tonn plast havner i innsjøer, elver og hav årlig.

Det tilsvarer vekten av 2200 Eiffeltårn. Mikroplast – bittesmå plastpartikler opp til 5 mm i diameter –finner veien til mat, vann og luft. Det er anslått at hver enkelt får i seg mer enn 50 000 plastpartikler per år, og mange flere hvis innånding tas med. Kassert eller brent engangsplast skader menneskers helse og det biologiske mangfoldet. Det forurenser alle økosystemer fra fjelltopper til havbunnen.

Årets vinner adresserer dette problemet på en utmerket og god lokal måte. De har utviklet et bredt spekter av initiativer og aktiviteter som er rettet mot å bekjempe plastforurensning på flere fronter. Deres primære fokusområder inkluderer strandrydding, opprydning av naturområder, miljøopplysning og bevisstgjøring. Betydelige mengder avfall er blitt fjernet. 300 tonn plast er plukket og 63 vrakbåter er hevet.

I tillegg til opprydning tar årets vinner også på seg oppgaven med å informere og opplyse samfunnet om plastforurensning gjennom workshops, foredrag og opplæringsprogrammer i skoler, bedrifter og på offentlige arrangementer. Gjennom disse initiativene øker organisasjonen bevisstheten om konsekvensene av plastforurensning og oppfordrer oss alle til en mer bærekraftige vaner og forbruk.

I tillegg til alt dette viktige arbeidet for Oslofjorden og miljøet, gjør denne organisasjonen også en forskjell for mennesker som har kommet litt skjevt ut, tatt noen dårlige valg eller er i et miljø hvor de ikke blir forstått. Hver gang de går ut på tokt, viser de at enkeltindivider kan skape en positiv endring, og samtidig være med å gjøre verden litt bedre. Arbeidet til denne organisasjonen er miljømessig og sosial bærekraft på sitt beste.

Det er en glede i dag å dele ut Årets Miljøpris til sanne helter som viser oss at det er mulig å gjøre en forskjell.

Kjære Plastpiratene

Vi i Asker Venstre takker dere for alt dere gjør og har gjort. Dere er et sant forbilde for oss alle, og vi håper deres arbeid vil fortsette å inspirere og påvirke også kommende generasjoner. Sammen skal vi redde Oslofjorden.»

Asker Venstre deler ut årets miljøpris 2023 til PlastPiratene
God stemning da Elisabeth Holter-Schøyen delte ut Asker Venstres miljøpris 2023 til PlastPiratenes leder Andreas Brandvoll. Foto: Gunn-Torill Homme Mathisen

Faksimile fra Røyken og Hurums avis 13. juni

Plastpiratene vant Asker Venstres Miljøpris 2023 Faksimile fra Røyken og Hurums avis 13. juni 2023