Lokal toppkandidat fikk tips fra partileder Guri Melby

Venstre har næringsvennlige kommuner og kampen for naturvernet som toppsak i høstens lokalvalg. Lørdag (10. juni) fikk jeg, Marita K. Sollien valgkamptips fra selveste partilederen.

En nydelig sommerdag stoppet ikke 30 toppkandidater fra Venstre Innlandet i å samles på Jorekstad fritidsbad på Fåberg lørdag (10.juni) formiddag. Politikerne som alle håper på en plass i kommunestyrer og fylkesting innlandet rundt var samlet til skolering.

• Venstre stiller med en sterk liste i Åsnes i år. Min viktigste sak som toppkandidat er å prioritere Åsnes skolene for økt trivsel både for barn og lærere, forklarer Marita – som har vært aktiv i Venstre siden 2015.

Vil ha en representanter inn

Norges eldste parti har stilt lister til lokalvalg i 93 år, og har siden 2007 vært fast representert i Åsnes, etter å ha vært fraværende i kommunen siden 1920-tallet. Denne perioden har lokallaget blant annet sørget for bedring av skolestrukturen, mer åpent bibliotek og restaurering av myrer ble realisert. Nå har lokallaget begynt mobiliseringen før høstens valgkamp.

• Venstres grunnlag er aktive, frivillige medlemmer. Det er inspirerende å møte så mange engasjerte Venstrevenner som bruker en solfylt lørdag på å rigge seg best mulig inn mot en valgkamp. Det gjør meg ydmyk og stolt å se hvor mange bra kandidater som skal kjempe knallhardt for akkurat din stemme i valget, sier partileder Guri Melby.

Venstre skal bli sett og hørt

Hun kombinerte selv noen timers besøk og skolering på seminaret, med familietur til Hafjell. Partilederen understreket at valgkamp er både morsomt og motiverende, og at Venstres velgere ofte er både kvalitetsbevisste og stadig mer lojale.

• Jeg har stor tro på at Venstre i Åsnes vil gjøre et godt valg. De har planlagt spennende aktiviteter frem mot valgdagen og jeg håper de vil gjøre seg både sett og hørt i tiden fremover, fortsatte hun.

Prioriterer naturvern og skole

• Det er et stort ansvar å delta i lokalpolitikken. Det har faktisk noe å si hvem som er med å bestemme i kommunestyret og fylkestinget. Vi skal aldri pushe politikken vår på noen, men jeg håper enda flere i år vil se at vi jobber for et friere og grønnere Innlandet, gjennom å alltid sette klima og natur først, å sørge for at ungene våre har gode skoler med dyktige pedagoger, at kommunen vår er næringsvennlig og attraktiv for bedriftene, sier Marita.

Guri Melbys beste valgkamptips:

• Vær åpen og imøtekommende – et spørsmål er alltid et godt utgangspunkt for en samtale.
  • Får du spørsmål du ikke vet svaret på, noter ned kontaktinfo og be om tid til å få sjekke opp. Følg opp med å maile eller ringe vedkommende med svar på det personen lurte på.
  • Når noen spør deg hvorfor de skal stemme Venstre, snu om på spørsmålet og få vedkommende til å fortelle hva hen er opptatt av. Forklar så Venstres politikk på dette feltet.
  • Smil! De blideste vinner valget!

Fra Innlandet Venstres Valgkampsamilng på Jorekstad Fristidsbad, Lillehammer 10. Juni. 2023