Marker trenger en boligpolitikk!

Vi blir stadig eldre her i landet. Det er en suksesshistorie. Samtidig blinker varsellampene. Ikke minst for omsorgssektoren. Marker er ikke noe unntak. Vi har allerede relativt flere eldre enn landsgjennomsnittet. Dette vil forsterke seg i årene som kommer.

Kommunal omsorg vil komme under press. Færre ansatte vil måtte betjene flere personer. Prioriteringene vil bli hardere og effektiviseringskravet sterkere.

Dette krever nytenkning! Ny velferdsteknologi hjelper noe. Men maskiner kan aldri erstatte menneskelig kontakt og pleie.

Er fortsatt likt tilbud til som ønsker å bli boende hjemme realistisk, uavhengig av hvor i kommunen du bor? Innbyggerne bør planlegge for alderdommen.

Venstre heier på private utbyggere som vil bygge i sentrum. Flere leiligheter i sentrum vil bidra positivt til utviklingen av Ørje og styrke tilbudene som allerede finnes.

Men markedet alene klarer ikke å dekke alles behov for et praktisk sted å bo. Vi trenger å tenke nytt om det offentliges rolle. Private utbyggere trenger større sikkerhet når de planlegger nye prosjekter. Marker trenger en aktiv boligpolitikk.

Venstre vil:

• få fortgang i arbeidet med å ferdigstille ny arealplan
  • opparbeide nye boligtomter på Krogstad nord
  • legge til rette for flere lettstelte boliger på Ørje
  • inngå et offentlig-privat partnerskap om boligbygging i sentrum gjennom kommunale garantier/kjøp av et visst antall boliger og ved å gjøre tomtene byggeklare
  • ha en kunnskapsbasert velferds- og boligpolitikk. Det trengs forskning på hvem fremtidens eldre er og hvilke boligbehov denne gruppa og andre har. En slik undersøkelse er noe annet enn en markedsanalyse. Den vil kunne bli et viktig redskap i kommunens arbeid med å sikre gode bolig- og omsorgstilbud for alle
  • Marker trenger en «bo-veileder» som kan veilede folk om hvilke hjelpemidler som finnes og hva som skal til for å bedre den enkeltes boform