Venstre vil gi rett til barnehageplass etter endt permisjon

Portrett av alvorlig mann med skjegg i skog.
Leder i Agder Venstre, Per-Helge Aldersjøen Kalvehagen, Foto: Cecilie Christine Hunt

Første dag etter ferien ble i år en blanding av jobb med hjemmekontor og sentralbord, med bleieskift, mating, vogging og kjøring med mer. Ferien har vært et deilig avbrekk fra hamsterhjulet hvor familien vår har fått roet ned og vært sammen. Vi har tre små karer med minstemann som øyeblikk bikker 6 mnd. Eldstemann starter som førskolegutt i barnehagen og teller ned til bursdagen sin i slutten av august. Mellomste gleder seg til å treffe kompisene sine i barnehagen igjen og aner også at det er en bursdag på gang snart. De er heldige disse karene fordi de er født i august og ikke i februar som sin lillebror.

Planleggingen av dette året med snart tre i barnehagen, har vi med vilje utsatt fordi vi ikke vet om vi har fått plass i barnehagen til vår minste gutt. Han har i motsetning til sine brødre barnehageopptak i august 2024, når han er halvannet år og vi for lengst er ferdig med permisjon. Jeg må innrømme at jeg er litt usikker på hvem som skal passe gutten vår, når begge snart er i full jobb. Dette skaper litt stress første dag på jobb etter ferien og jeg ender derfor opp med å google dagmamma og alternativer til barnehage, uten å bli så mye klokere på hvordan vi som familie skal løse dette.

Presset på barnefamilier blir etter min mening unødvendig stort med alt som forventes av oss fra jobb, fritid og egen utvikling. Det er ikke laget løsninger som ivaretar disse «moderne utfordringene». Om vi ender opp med tvungen ulønnet permisjon for å være hjemme med gutten vår, vil det påføre oss en kraftig økonomisk påkjenning som familie. Samfunnet vårt i dag er ikke skrudd sammen slik at bare en av foreldrene kan jobbe. Pensjon får man heller ikke av ulønnet permisjon.

Barnehageplass etter permisjon mener jeg burde ha vært ordnet av politikerne våre for lenge siden. Antall barn i barnehagen når barnet er 1 år har doblet seg til 87 % siden 2003. På den andre siden synker fødselsraten i Norge som en stein og vi fikk i gjennomsnitt 1,44 barn i 2022. Dette rekordlave fødselsrate-tallet opplever jeg har direkte sammenheng med de utfordringene barnefamilier har til blant annet barnehageplass.

Venstre har vært tydelig på at vi ønsker rett til barnehageplass etter endt permisjon. Vi ønsker flere opptak gjennom barnehageåret. Dette hadde vært en løsning som kunne gitt vår familie den fleksibiliteten vi trenger, for å bidra til samfunnet slik vi ønsker, selv når vi har små barn.

Per-Helge A. Kalvehagen
Leder Agder Venstre