Vi satser på bemanning i barnehagene

Foto: iStock

Når barna møter i barnehagen på morgenen skal de møte trygge voksne som de kjenner og som kjenner dem. Derfor satser vi på bemanning i barnehagene i årets kommunebudsjett.

Det skal ikke være slik som Helene Straigt beskriver i sitt innlegg i Budstikka 24. november, at barna stadig risikerer å møte nye og ukjente ansatte. Det skal ikke være slik at de ansatte blir syke av jobben sin fordi de har det så travelt. Det skal ikke være slik at de ansatte stadig skal kjenne på at de ikke har nok tid til barna eller får gjort jobben slik de ønsker.

Vi styrker barnehagenes handlingsrom

Derfor har Venstre sammen med de borgerlige samarbeidspartiene H, KrF og FrP, foreslått å styrke barnehagenes økonomiske handlingsrom med 4,5 millioner neste år og 9 millioner året etter. Dette kommer på toppen av kommunedirektørens forslag om en oppfinansiering av bemanningsnormen i barnehagene på 6,3 millioner.

En utfordring er imidlertid også å få tak i nok ansatte.

Dette er en nasjonal utfordring som vi må bidra til å finne løsninger på lokalt fremover. Vi må sørge for gode arbeidsvilkår, men også å få flere til å utdanne seg til barnehagelærere og gi flere av de ansatte som ikke har fagbrev eller pedagogisk utdanning mulighet til å formalisere sin kompetanse.

Barnehagene har et viktig samfunnsoppdrag. De er avgjørende for at folk skal kunne jobbe, de gir barna våre en god oppvekst, de bidrar til kreativitet og forebygger lærevansker og utenforskap senere i utdanningsløpet. Som Straight også peker på så er investering i barnehagene samfunnsøkonomisk lønnsomt. I år er det tid for de minste i Bærums kommunebudsjett og vi skal jobbe videre for å skape gode barnehager i Bærum.

Trygge ankre for barna

For 15 år siden da mine barn gikk i Skollerud barnehage var situasjonen en annen – og slik den skal være. Anne, Kari, Hamid, Kaveh og andre gode ansatte ble ankre for mine barn gjennom mange år, slik de var i årevis for andre både før og etter. De skapte trygghet ikke bare for barna, men også for oss voksne. De skapte glede, trøstet og veiledet både små og store.

Som voksne snakker barna mine om dem med varme og glede. Det er åpenbart at de har spilt en viktig rolle i deres liv. Det ønsker jeg og vi i Venstre at alle barn skal få oppleve.

Christine Meling, Venstre
kommunestyrerepresentant og medlem av Utvalg for oppvekst og utdanning

Innlegget sto på trykk i Budstikka 27. november 2023