Budsjettet: Demokratisk utfordring – og økonomisk risikosport

Ordførerkandidat og leder i Eidsvoll Venstre, Sesselja Bigseth

Formannskapet behandlet 28.november kommunedirektørens forslag til budsjett og langtidsplan. Venstre mener at den politiske behandlingen er en demokratisk utfordring. I tillegg gir ikke forslaget fra kommunedirektøren et riktig bilde av kommunens økonomi. Forslaget medfører en unødig risiko for at Eidsvoll kan havne på Robek i slutten av langtidsperioden.

Fra 2012 til 2018 fremmet Venstre eget budsjettforslag (f.eks for 2017). Det måtte gjøres i kommunestyrets møte i desember, siden Venstre ikke hadde plass i formannskapet. I Venstres alternative budsjettforslag redegjorde vi for vårt syn på kommunens økonomiske situasjon og utfordringer, viste egen politikk og prioriteringer gjennom endringsforslag til kommunedirektørens (eller flertallets) tallbudsjett, og i tillegg inneholdt budsjettet verbalforslag (tekstforslag).

Når Venstre nå er tilbake i kommunestyret, -og ikke minst har plass i formannskapet – kan partiet komme med forslag tidligere i budsjettprosessen. Dette er en fordel, fordi de andre partiene får bedre tid på seg til å vurdere de ulike delene av Venstres forslag og synspunkter. Det betyr også at Venstre kan samarbeide med andre partier om forslag inn mot kommunestyrets møte i desember, der budsjett og handlingsplan vedtas.

Budsjettverktøyet – en demokratisk utfordring

Budsjettet (grunnlagsdokumentet) kommer i et eget program som heter Framsikt. Det er meningen at partiene også skal komme med sine endringsforslag i det samme verktøyet. Venstre er veldig kritisk til at kommunedirektøren har sørget for at partiene må godta flere premisser i budsjettet, ved at de i Framsikt er blokkert for endring. Blant feltene som ikke kan endres er kommunedirektørens beregning av inntekter og utgifter som følge av befolkningsvekst.

I de årene Venstre laget eget alternativt budsjettforslag hvert år var akkurat beregning av inntekter og utgifter som følge av befolkningsvekst et premiss som Venstre utfordret. Å få endret dette budsjetteringsprinsippet ble en kampsak for Venstre. Vekst i inntekter og utgifter skulle inn i handlingsplanen, istedenfor å være «flate» i hele fireårsperioden. Modellen ble kalt Demografi-modellen, og Venstre fikk til slutt gjennomslag. I fjor gikk administrasjonen tilbake til den gamle måten å beregne inntekter og utgifter på.

Når Framsikt er låst slik at partiene må godta kommunedirektørens premisser for budsjettet blir det en større jobb å utfordre premissene. Da blir det også vanskeligere å legge frem budsjettforslag som reelt viser partienes prioriteringer og helhetlige syn på kommunens økonomiske situasjon. Partier som ikke godtar kommunedirektørens premisser får en mer omfattende jobb, og må legge inn et eget budsjettforslag utenom Framsikt. Venstre mener at dette er en demokratisk utfordring. Det har akkurat vært valg, Framsikt er nytt som verktøy, og administrasjonens ledelse er ny. Venstre mener at denne praksisen med å låse visse premisser i grunnlagsdokumentet til budsjett og handlingsplan må opphøre med årets budsjettbehandling.

Kommunedirektørens forslag gjør det vanskeligere å vurdere handlingsrom og risiko

Grunnlagsdokumentet er kommunedirektørens forslag til budsjett for neste år og handlingsplan for de tre etterfølgende årene. Forslaget er utfordrende, på flere måter. I forslaget er det budsjettert med lik inntekt og utgift for alle fire årene. På inntektssiden ligger det likevel inne et veksttilskudd som følge av befolkningsvekst på 2,6 prosent for hvert år de neste fire årene. Men da må også utgiftene nødvendigvis øke. Det har kommunedirektøren likevel ikke budsjettert med.

Kommunedirektøren har også lagt inn et innsparingsforslag som går ut på en stor og uspesifisert innsparing som når hele 47,5 millioner kroner i 2027, innenfor helsetjenesten. Begrunnelsen er at Eidsvoll bruker relativt mer på sektoren enn andre sammenlignbare kommuner. En slik uspesifisert og svakt begrunnet innsparing kan øke risikoen for at Eidsvoll blir plassert på Robek-listen, og dermed settes under administrasjon. Det har skjedd tidligere, nettopp fordi de folkevalgte i sin behandling av budsjettet gjorde vedtak som ikke var tilstrekkelig godt begrunnet.

Etter kommuneloven § 14-4 tredje ledd kreves det at økonomiplanen og årsbudsjettet skal settes opp i balanse og være realistiske, fullstendig og oversiktlig. Venstre er usikker på om grunnlagsdokumentet gir grunnlag for et budsjett og handlingsplan som fyller lovens krav til realisme. Det å utarbeide et budsjett med handlingsplan vil alltid bety usikkerhet, og er en avveining mellom risiko og de løftene politikerne er valgt på å oppfylle. Etter Venstres syn bidrar grunnlagsdokumenter dessverre i for liten grad til å støtte politikerne i deres avveininger.

Venstre tilbake i arenaen – med mindre handlingsrom

Venstre er fornøyd med at vi gjennom tilstedeværelsen i kommunestyret igjen kan være aktiv deltaker i arbeidet med kommunens budsjett og handlingsplan, men er skuffet over at deler av handlingsrommet vi tidligere hadde har blitt mindre.