Et grønnere budsjett med Venstre

Foto: Mads M Munthe-Kaas

I kommunestyremøtet i dag ble budsjett og økonomiplan for kommende periode vedtatt, og Venstre har bidratt til å farge det grønt.

– Budsjettet gjenspeiler i stor grad at Venstre har hatt en hånd på rattet. Samarbeidspartiene har jobbet for at Bærum skal være et godt sted å vokse opp og et godt sted å bli eldre, og det har vært viktig å vise at vi ønsker å skape et raust og inkluderende samfunn, understreker gruppeleder Eirik T. Bøe. Han fortsetter:

– For oss i Venstre har det vært en særlig viktig oppgave å ta vare på naturen i kommunen. Vi er glade for at vi med dette budsjettet har fått på plass noen viktige byggesteiner for de neste fire årene, forteller Bøe.

Flere gjennomslag

Under budsjettdebatten løftet Venstres representanter frem flere budsjettseire.

– I denne runden har det vært særlig viktig å få på plass bedre økonomiske rammer for barnehagene, understreket Christine Meling.
– Barnehagene har et utrolig viktig samfunnsoppdrag. De er avgjørende for at folk skal kunne jobbe, de gir barna våre en god oppvekst, de bidrar til kreativitet, og forebygger lærevansker og utenforskap senere i utdanningsløpet. Vi har derfor satset på å styrke finansieringen for å skape større handlingsrom for barnehagene.

Går ikke over bekken

Venstre sikret en kraftig satsing på bekkeåpning i budsjettet.

– Åpne bekker er viktige i møte med økte nedbørsmengder for å unngå overvann, samtidig som det bidrar til økt biologisk mangfold og er positivt i tilrettelegging for friluftsliv, forteller Eirik T. Bøe. Han er også glad for at kommunen setter fart på arbeidet med å bevare Oslofjorden.

Venstre har også sørget for styrket fritidstilbud for barn og unge.

– Vi i Venstre setter aktivitet og idrett for alle høyt. Vi har derfor satset bredt både på idrett, på kulturskolen og på andre alternative tilbud til ungdom, påpekte Øystein Goksøyr.
– Og så har vi styrket fritidstipendet slik at alle skal ha mulighet til å delta, og finansiert en daglig leder for Bærum kulturråd.

Bærum, som andre kommuner, står ovenfor en eldrebølge og vil i fremtiden få flere som trenger hjelp i hverdagen. Venstre har derfor prioritert å styrke derfor tilbudet på sykehjem og de hjemmebaserte tjenestene.

– En av sakene vi i Venstre har vært opptatt av at de eldre skal få sunn og god mat, og hyggelige måltider. Vi har derfor fått på plass flere matverter og videreført det gode prosjektet Samtalegleder ved Carpe Diem, fortalte Frank Roland.

Heier på Henie Onstad Kunstsenter

Et gledelig gjennomslag er økte bevilgninger til Henie Onstad Kunstsenter.

– Venstre er stolte over at vi rommer vår regions viktigste kulturinstitusjoner og vil bidra til at de de kan videreutvikle arbeidet med publikumsrettede aktiviteter og fortsette å legge til rette for undervisning og talentsatsing, fortalte Øystein Goksøyr.

Så har det vært viktig for Venstre å sikre at Bærum skal være et inkluderende samfunn som også tar vare på de som trenger ekstra støtte. Wenche Steen forklarer:

– Vi er særlig fornøyde med å kunne gi et bedre dagtilbud til personer med nedsatt funksjonsevne og vi sørger for at Høl i CV fortsatt kan holde åpent i helgene. Vi sørger også for flere boliger/hospits til rusavhengige, ramser hun opp.

– Mer om budsjettet finner du på Bærum kommunes sider