Lene Cathrine Albertsen er fortvilet over mistolkinger og misforståelser i budsjettet

Trude Brænne Larssen

Gjengangeren 16. januar 2024 av Lars-Christian Andersen Lofstad

Som kjent var det fellesforslaget fra Venstre og Kristelig Folkeparti som til slutt fikk flest stemmer i det dramatiske budsjettmøtet før jul.Det betyr at det ikke blir eiendomsskatt, men samtidig nedleggelse av to skoler og to sykehjem – som i stedet skal bli omsorgsboliger.

I tillegg inneholder budsjettet flere andre kutt, men ikke like mange som politiske motstandere og folk flest later til å tro.

– Det er mye mistolking og flere misforståelser ute og går. Vi beskyldes for kutt og nedleggelser som ikke vil skje, sier Venstres gruppeleder, Lene Cathrine Albertsen.

Dagtilbudet består

Ett av kuttene det har vært mest støy rundt, er nedleggingen av dagsenteret.– Jeg er helt enig i at det hadde vært en dårlig idé. Og derfor har vi heller ikke foreslått dette. Vi har tvert imot reversert kommune direktørens foreslåtte kutt med én million kroner, sier Albertsen.

Venstre-politikeren er fortvilet over å se alle leserbrevene og kommentarene som slår fast at tilbudet på dagsenteret forsvinner.

– Det har også vært nevnt i kravet om lovlighetskontroll. Denne misforståelsen er naturligvis aller mest fortvilende for brukerne. Det skaper mye unødvendig usikkerhet for dem.

Fortvilende

Det er også andre misforståelse som verserer, blant annet at det skal kuttes i barnevernstjenesten.– Dette stemmer heller ikke. Vi kutter ingen ting der. Heller ingen ting i tilrettelagt opplæring i skole og barnehage, sier Albertsen.

– Hvorfor har det vært så mange misforståelser?

– Jeg tror det henger sammen med at det er veldig vanskelig å lese de ulike budsjettforslagene på kommunens hjemmesider, og trykker man for eksempel på vårt forslag, er det også bare vårt første forslaget som ligger der. Ikke det endelige budsjettforslaget som ble vedtatt. Vi hadde et oppklaringsmøte med politikere fra alle partier denne uka, og da var det flere som fikk en aha-opplevelse. Og da er det heller ikke rart at mannen i gata ikke klarer å lese seg fram til hva som er riktig, sier Albertsen.

Gjør endringer

På bakgrunn av tilbakemeldinger fra dette møtet, vil kommunedirektør Finn-Øyvind Langfjell se om det finnes enklere og mer forståelige måter å presentere budsjettforslagene på i framtida.

– Ja, det er klart vi må ta denne tilbakemeldingen på alvor. Men det er for tidlig å si hvordan vi kan løse dette. Et kommunebudsjett er jo en forholdsvis komplisert affære, og det er viktig at en eventuell forenkling ikke går på bekostning av presisjon, sier Langfjell.

Tror på budsjettet

Det har kommet to klager på budsjettet, den ene handler om nedleggelsen av Lillås og Orerønningen, den andre er et krav om lovlighetskontroll av hele budsjettet.

Albertsen er imidlertid rimelig trygg på at budsjettet vil tåle en gjennomgang hos Statsforvalteren.

– Vi mener vi har et ansvarlig budsjett med forsiktige anslag. Jeg tror det er viktig å minne om at alle budsjettforslagene som var oppe til behandling inneholdt kutt. Som alle andre skulle jo vi også helst sett at vi slapp å kutte, men når situasjonen først er som den er, mener jeg at vårt budsjett er det beste alternativet for innbyggerne i Horten.