Russefesten må ungdommen få lage selv!

Foto: iStock

Venstre har tillit til at russen er den beste til å arrangere sin egen russefeiring og gir dem all ære for det gode initiativet de har tatt sammen med Folkebadet om en russefest for alle. Slike initiativ ser vi gjerne flere av.

Av:
Eirik T. Bøe, kommunestyremedlem og gruppeleder i Bærum Venstre
Christine Meling, kommunestyremedlem for Bærum Venstre

De siste årene har vi sett utslag av russefeiringen som ingen ønsker. Det handler om stadig mer pågående og useriøse kommersielle krefter som utnytter ungdom og det handler om økende redsel for utestengelse, ensomme år og streng russebussjustis. Det må tas grep både nasjonalt og lokalt for å endre dette. Man må føre tilsyn med selskapene som tjener penger på russen, man må vurdere å legge russetiden til etter eksamen og man må se på hvordan både fylkeskommunen og kommunen kan legge til rette for en trygg og inkluderende feiring. Vi trenger at alle krefter drar i samme retning. Men det vi ikke trenger er en kommunal russefeiring. Venstre har tillit til at russen er den beste til å arrangere sin egen fest.

Her i Bærum har vi flott ungdom som vi skal være stolte av. De fleste av dem gjør sitt beste, er hyggelige og inkluderende – og blir trygge voksne og ressurser i samfunns- og arbeidsliv. Vi har ikke møtt annet enn ansvarlige og ryddige russeledere så langt. Vi forventer at de tar ansvar og bidrar til å arrangere en bra russefeiring for alle.

De har nå tatt et første grep, en russefest på Folkebadet. Og for å gjøre det helt klart: Dette var ikke et kommunalt prosjekt eller noe noen politikere skal ta æren for. Det er et konsept utviklet av russen selv i samarbeid med Martin Schilde som driver Folkebadet. Russepresidentene selv har ønsket et inkluderende arrangement. Det er få steder om noen i Osloområdet med 18-årsgrense. Ungdom mellom 18 og 23 er ikke alltid like ettertraktede for utelivet. Det er sporty av Folkebadet å ta dem imot.

Venstre tror på lokalt næringsliv og Bærums ungdom

Russen og Martin fikk i havn et vellykket, trygt og inkluderende arrangement. Nå blir det det flere russefester utover våren. Kapasiteten til Folkebadet, kort vei til offentlig transport og rimelige billetter gjør at dette blir et tilbud for hele russekullet i vårt område. Dette er et opplegg Venstre har trua på hvor lokalt næringsliv med kunnskap om uteliv og ungdom i Bærum samarbeider med russelederne. Nå jobbes det med å få til også et større arrangement på Kadetttangen. Det må utvikles etter samme mal. Dette kan vi også ta lærdom av på andre områder.

Arrangementer og prosjekter må ta utgangspunkt i lokale krefter og kulturentreprenører som kjenner våre steder og vårt publikums behov, om det er ungdom eller andre. Vi har et næringsliv, organisasjoner og frivillige ressurser som er i stand til å skape gode tilbud som treffer.

Kommunen må legge til rette og støtte der det er behov, men ikke arrangere eller begrense gode initiativ.

Innlegget sto på trykk i Budstikka 10. februar 2024