Venstretopper i Venstrebastionen Kristiansund

Venstreleder Guri Melby informeres om Bolgnessaken av gruppeleder Tore Larssen i Kristiansund, Foto: Trond Hasselø TK

Sentralstyret i Venstre med partiledelsen i spissen la sitt februarmøte til Kristiansund 12.-13.2.24. Under oppholdet ble partileder Guri Melby og sentralstyret grundig orientert om viktige lokale Venstresaker, ikke minst om Bolgneset. Venstrevinner Tore Larsen inviterte på befaring og orienterte om denne viktige naturvernsaken for Venstre i Kristiansund.

Programmet for de to dagene ble i tillegg til sentralstyrets egen dagsorden, farget av det Kristiansund Venstre fikk presentere. Det gjaldt politikk, kulturopplevelser og ikke minst få møte og snakke med lokale Venstrefolk.

Medlemsfest på Kulturfabrikken
Kristiansund Venstre hadde på forhånd satt opp program og invitert Venstremedlemmer og Venner av Venstre til en sosial samling mandag kveld på Kulturfabrikken i Kristiansund. Det ble en kjempekveld med stor oppslutning av medlemmer og venner, sammen med partileder Guri Melby, nestlederne Sveinung Rotevatn og Abid Raja og resten av sentralstyret og hele apparatet ellers fra stortingsgruppa og Venstres hovedorganisasjon med generalsekretær Fredrik Carstens i spissen.

Forventninger til neste års Stortingsvalg
Partileder Guri Melby holdt innlegg som både handlet om Venstrepolitikk og forventninger til det kommende Stortingsvalget. Hun var spesielt interessert i å høre bakgrunn for at Kristiansund Venstre gjorde det så godt ved kommunevalget 2023.

Gruppeleder og valgvinner Tore Larsen fikk fortelle om suksessen som ga et valgresultat på 23,2% (opp 19,4%), ble største partiet og sitter nå med 10 representanter i bystyret.

Venstreveteranen Odd Williamsen fortalte om Klippfiskbyen Kristiansund. Lokallagsleder Pål Farstad ga innspill i viktige politiske saker for regionen vår. Fylkesleder Ragnhild Helseth ønsket velkommen, og takket spesielt for at sentralstyret tok turen til Kristiansund.

Sentralstyret ville møte valgvinnerne
Bakgrunnen var opprinnelig en søknad fra Møre og Romsdal Venstre fra i fjor sommer om å arrangere landsstyremøtet i Kristiansund våren 2024. Det viste seg vanskelig på grunn av flyforbindelser. Så isteden og i lys av det fantastiske valgresultatet besluttet sentralstyret å holde sitt eget møte i Kristiansund og slik bli nærmere kjent med valgvinnerne.

Campus, DMS og Normoria
Tirsdag formiddag fikk sentralstyret presentert viktige prosjekt som er under etablering. Prosjektleder Gudrun Karlsen orienterte om arbeidet med å etablere DMS Kristiansund som skjer parallelt med at det nye sykehuset SNR på Hjelset reiser seg. Campus Kristiansund ble presentert av daglig leder Roland Mauseth, og Normoria fikk sin muntlige presentasjon av daglig leder Asgeir Bahre Hansen. Viktige prosjekt som Venstre har stort politisk eierskap til helt fra starten.

Guri og gjengen på «La Traviata»
Sentralstyret fikk oppleve Operafestukene 2024. De overvar forestillingen tirsdag kveld i Festiviteten. Her fikk Guri og gjengen oppleve Venstrefolk på scenen og i orkestergrav. En stor kveld for alle oss som var tilstede både som publikum og som aktører.

TK sitt intervju med Guri Melby 12.02.24

Bilder kan fortelle mer enn ord, så derfor også litt bildestoff fra besøket

Guri på Venstrekveld på Kulturfabrikken
Mange fine folk på Venstrekveld med sentralstyret på Kulturfabrikken