Uttalelse: Vi trenger et åpenhetsløft

Foto: Pixabay

Demokratiet utfordres både innenfra og utenfra. Møre og Romsdal Venstre krever et åpen-hetsløft for demokrati, tillit og offentlighet.

Politisk uttalelse fra årsmøtet i Møre og Romsdal Venstre 3. mars 2024

Selv ikke det norske demokratiet er immunt mot tilbakegang. I andre europeiske land har politiske skandaler svekket tilliten til demokratiske institusjoner over lengre tid. Dette kan også skje i Norge.

Data fra Norsk medborgerpanel viser at tillitsnivået høsten 2023 er lavere enn det var før pandemien. Tillit kan påvirkes fordi det ikke er statisk. Møre og Romsdal Venstre vil styrke demokratiet og tilliten i samfunnet gjennom mer åpenhet.

Norge er et av verdens mest demokratiske land. Likevel er det sider ved systemet som viser et klart forbedringspotensial. Tidligere studier av det norske demokratiet har pekt på proble-mer knyttet til skjevheter i partienes rekruttering, og politikernes manglende innflytelse over viktige politikkområder.

Møre og Romsdal Venstre vil styrke åpenheten mellom interessegrupper og politikere. Til tross for anbefalingen fra GRECO, Europarådets antikorrupsjonsorgan, har Stortinget ennå ikke innført et lobbyregister. Selv om partiene har måttet finne seg i økt innsyn de siste årene i forbindelse med økt partistøtte, er reguleringene av partienes finanser heller ikke av de strengeste.

De siste årene har norsk politikk vært preget av en rekke ulike saker der politikere og deres ektefeller beriker seg selv gjennom aksjehandel eller ulike frynsegoder tilknyttet deres folke-valgte verv. Slike saker rokker ved legitimiteten til demokratiet. For å gjenopprette tilliten trenger vi strengere regler som kan forhindre at politikere utnytter sine posisjoner for å frem-me egne økonomiske interesser.

Møre og Romsdal Venstre vil at det praktiseres åpenhet i all behandling av saker vi har til forberedelse og til politisk behandling i folkevalgte organer.