Erling Svensen tildelt Rogaland Venstres miljøpris

Miljøpris i Egersund
Gunnar Kvassheim

Erling Svensen ble søndag tildelt Rogaland Venstres miljøpris på partiets fylkesårsmøte i Egersund.

Erling Svensen har som dykker i 48 år og som undervannsfotograf siden 1979 på en unik måte registrert og dokumentert livet i havet både i Norge og ellers rundt i verden. Han er en av få i Norge med over 5.000 dykk.

Under prisutdelingen ble det vist til at Svensen er hovedfotograf for rundt 15 bøker, inkludert den anerkjente “Dyreliv i havet”. Han har oppdaget mange nye marine arter for Norge, og også nye arter for vitenskapen. En av disse, Polymastia svenseni, har fått hans navn.

Erling Svensen har inngående kjennskap til livet langs norskekysten, og har vært på flere tokt med forskere for å kartlegge livet under vann.

Svensen er opptatt av å få fram at alt henger sammen med alt i vår fantastiske natur, enten det er over eller under vannflaten. Det er slik kunnskap som må være med å danne grunnlaget for den offensiven som trengs for å ta bedre vare på naturen, sa Gunhild Moe fra Rogaland Venstre da hun overrakte og begrunnet prisen.

Prisutdeleren viste til at Erling Svensen er sterkt engasjert i miljøarbeid og at han blant annet er brukt til å dokumentere tilstanden i Førdefjorden, hvor det planlegges å dumpe avgangsmasser fra gruvedrift.

I sin takketale kritiserte Svensen norsk vernepolitikk, fordi det det gis så mange unntak når områder vernes. Når det er slik, så blir i realiteten ikke disse områdene vernet. Nå må politikerne ta konsekvensen av hva det betyr å verne et område, sa prisvinneren.