Bekymring etter milliard-vedtak

Foto: Bærum Venstre

Venstres representanter var krystallklare i gårsdagens kommunestyremøte: Byggingen av Nadderud stadion truer andre behov og prioriteringer.

Venstre var i sin tid med på å vedta bygging av ny Nadderud stadion. Men som gruppeleder Eirik Bøe presiserte fra talerstolen:

– Venstre har i utgangspunktet vært positive til nytt stadion på tross av at vi mener det ikke er en kommunal oppgave, men da var forslaget på i overkant av 500 millioner. Bare tre år senere er prisen den dobbelte. Vi har hatt klare føringer for bygging av et nøkternt stadion, som er innenfor de rammene vi mener er forsvarlig økonomisk i krevende tider for kommunen, påpekte han.

Pynter på regningen

Øystein Goksøyr er Venstres representant i Hovedutvalg for frivillighet, idrett og kultur og har jobbet med saken i flere år. Han har latt seg skremme over pengebruken til flertallet som i gårsdagens møte vedtok byggingen:

– Venstre har konsekvent fremmet og støttet nøkterne og kostnadseffektive forslag til Nadderud stadion siden denne saken startet i 2013. Dessverre har alle våre forslag blitt konsekvent nedstemt av det knappe flertallet i denne sal. I stedet har vi blitt vitne til en overambisiøs pengegalopp der det ene alternativet etter det andre har overgått seg selv, påpekte han, og avsluttet:

– Det hjelper ikke når flertallet nå forsøker å pynte på regningen med noen symbolske og miljøfiendtlige kostnadskutt i siste liten. Dette blir som å kutte gulvvarmen, flatskjermen og kunsten på veggen når fakturaen for milionhytta på Hafjell ligger på bordet, sukket Goksøyr.

Mindre til de som trenger det mest

Wenche Steen, som leder Hovedutvalg for helse og velferd, ser med bekymring på det som vil kunne bli konsekvensene av de økte utgiftene:

– Kommunedirektør har denne uken varslet at han fra 2024 vil fraråde oss å bruke mer midler fra disposisjonsfondet eller bufferfondet i neste BØP. I tillegg har vi fått med oss at skatteinntektene de neste årene sannsynligvis vil bli lavere, skatteutjevningen vil påvirke oss negativt, samtidig som vi ser at varslede økte kostnader i tjenestene vil bli krevende, forklarte hun.

– Jeg er derfor mest bekymret for at vi med dette må skjære ned på tjenestene til de aller mest sårbare brukerne våre, fortalte hun.

Sårbare unge blir skadelidende

Venstres representant i Hovedutvalg for oppvekst og utdanning, Christine Meling, fulgte opp:

– Jeg er bekymret for at den vedtatte løsningen blir for kostbar for kommunen. Jeg er særlig bekymret for at denne investeringen vil gå utover helt nødvendige investeringene i skole og barnehage: Et økende antall barn har behov for spesialundervisning, utenforskap og mobbing er et stadig problem, flere unge sliter med psykisk i helse, og vi ser vold og trusler, både i skolen og i ungdomsmiljøene, ramset hun opp før hun avsluttet:

– Dette er utfordringer vi ta tak i, og det bekymrer oss i Venstre at flertallet nå strammer inn det økonomiske handlingsrommet vi trenger for å håndtere disse utfordringene.

At de økonomiske rammene nå sprenges skuffet også gruppeleder Bøe.

– Når Høyre, som alltid har krevd budsjettdisiplin, nå til de grader blåser budsjettet med denne overskridelsen så er det interessant. Det setter en ny standard og peker ut en annen retning enn hva Venstre hadde ventet. Vi er skuffet over at det blir gjort på denne måten, sa Bøe.