Den rødgrønne regjeringen svikter Vestfoldbanen – igjen!

Det er svært beklagelig at regjeringen Støre også i nasjonal transportplan 2025 – 2036 svikter Vestfoldbanen og den videre utbyggingen av dobbeltspor mellom Tønsberg og Larvik.

Det foreligger klare planer for igangsetting av arbeidet med dobbeltspor mellom Stokke og Sandefjord,
inkludert nye Torp og Sandefjord stasjon. Et bredt politisk press i Stortinget er nå helt nødvendig for å redde den videre utbyggingen av Vestfoldbanen. Ellers er det betydelig risiko for at den nødvendige moderniseringen av Vestfoldbanen blir satt på vent i uoverskuelig framtid.

Bryter løftene

Utbygging av dobbeltsporet fra Stokke til Sandefjord var faktisk forankret i nasjonal transportplan for perioden 2022 – 2033, med planlagt oppstart i første del av planperioden.

Prosjektet er ikke blitt fulgt opp av regjeringen i de årlige statsbudsjettene i denne stortingsperioden, altså etter regjeringsskiftet høsten 2021.

Hvert budsjettår har regjeringen unnlatt å følge opp den ferdig planlagte parsellen Stokke – Sandefjord og faktisk forsinket ferdigstillelse av prosjektets plangrunnlag. Dette står i sterk kontrast til regjeringspartienes (Ap og Sp) egne løfter ved valgene i 2019, 2021 og 2023. Vestfold og Telemark Arbeiderparti har gått til valg på ferdigstillelse av dobbeltspor, ytre Intercity, til Skien innen 2030. Regjeringspartner Sp har programfestet oppstart av gjenværende dobbeltspor gjennom Vestfold innen 2024. Regjeringens støtteparti, SV, har ambisjon om fullføring av dobbeltspor gjennom hele Vestfold innen 2030.

Regjeringen har fullstendig torpedert sine egne fylkespartiers jernbaneløfter og programforpliktelser, som så langt har vist seg å være verdiløse. Det kan gis flere forklaringer og bortforklaringer på manglende jernbaneresultater i Vestfold. Realiteten er under enhver omstendighet at regjeringen ikke har gitt Vestfoldbanen tilstrekkelig prioritet. Det må regjeringspartiene Ap og Sp ta ansvaret for, sammen med deres støtteparti SV. Også i NTP 2025 – 2036 gjør regjeringen andre prioriteringer (og samfunnsøkonomisk mindre lønnsomme), på bekostning at et prosjekt på Vestfoldbanen som er grundig utredet og har stor dokumentert effekt.

Stopper opp

På grunn av regjeringens prioriteringer er vi nå kommet i den svært alvorlige situasjonen at utbyggingen av dobbeltspor i Vestfold vil stoppe opp helt fra 2025. I verste fall risikerer vi å miste et tiår eller mer der Vestfold-samfunnets behov mer enn noen gang nettopp er en moderne dobbeltsporet jernbane som fungerer som samfunnsbygger. De negative konsekvensene for Vestfoldbanen og dens brukere er entydige: Vi mister muligheten for fire tog i timen på strekningen Skien/Larvik – Tønsberg, komfort, regularitet og kapasitet på strekningen Tønsberg – Larvik blir ikke forbedret. Hele Vestfold-samfunnet har ventet på en moderne jernbane i flere tiår. Kommuner, bedrifter og huseiere får ikke den planavklaringen som byggestart representerer, med det resultat at videre areal- og samfunnsutvikling stoppes.

Det er flere tungtveiende argumenter for å fortsette utbyggingen av dobbeltspor på Vestfoldbanen. For det første: Utbygging av dobbeltspor Tønsberg – Larvik er nødvendig for å sikre frekvens med fire tog i timen, økt kapasitet og bedre regularitet. Det gjelder i første omgang særlig strekningen Stokke – Sandefjord for å sikre mulighet for kryssing, altså fire tog i timen.

For det andre: Modernisering av Vestfoldbanen på hele strekningen Oslo – Grenland gir mulighet for framtidig bygging av Grenlandsbanen og ny sørvestbane til Kristiansand og Stavanger.

For det tredje:Utbygging av dobbeltspor på Vestfoldbanen gir mulighet for å benytte Sandefjord Lufthavn, Torp, som avlastningsflyplass for Gardermoen. Nytt dobbeltspor Stokke – Sandefjord vil ha ny stasjon på Torp, med direkte ankomst til flyplassen.

Viktig beredskap

For det fjerde: Med dobbeltspor på strekningen Tønsberg – Larvik styrkes også muligheten for å bruke Vestfoldbanen til godstransport og sikre et hensiktsmessig alternativ for transport mellom Sør-Norge og Europa. Dermed kan Larvik Havn og Vestfoldbanen kobles til Jyllandskorridoren som er transportveien som knytter Sør-Norge og Vest-Sverige sammen med Europa via havnene i Larvik, Grenland, Kristiansand og Gøteborg over Jylland i Danmark. Korridoren fungerer også som en avlastningsvei for transport på strekningen mellom Gøteborg og Oslo som en del av Utenlandskorridor 3 (U3). Bruk av Larvik Havn og Vestfoldbanen vil gi en viktig avlastning for Oslo og samtidig ivareta viktige beredskapshensyn i den krevende geopolitiske situasjonen vi nå har.

De borgerlige samarbeidspartiene i fylkestinget vil fortsette kampen for en fullverdig moderne Vestfoldbane i vår tid og aldri gi opp denne nødvendige ambisjonen for vårt fylke. Stortinget må følge opp sitt eget vedtak og sin egen ambisjon om dobbeltspor på hele Vestfoldbanen.