Dårlig nytt for Fornebu

Creative commons

Tonedøvt av Høyre – og dårlig nytt for Fornebu

Høyre hører verken på faglige råd eller politiske samarbeidspartnere. Når Høyre og Arbeiderpartiet samler seg og avviser en viktig reguleringsplan på Fornebu, blir resultatet mer kø, kork og kaos. Tonedøvt? Ja, åpenbart, skriver Hulda Tronstad, vår representant i planutvalget i Budstikka i dag, sammen med Dag Vangsnes fra Frp.

At Høyre og Arbeiderpartiet har funnet tonen, oppleves av oss i det borgerlige fellesskapet som tonedøvt. Elisabeth Gjølme (H) har både i kommunestyret og i Budstikka gjort det klart at det ikke haster for Høyre å klargjøre Forneburingen for toveis busstrafikk eller å klargjøre Eva Nansens vei for kollektivtrafikk.

Vi mener at det hadde vært riktig å vedta denne reguleringsplanen som Bærum kommune har brukt fem år og 6 millioner kroner på å lage.

Noen få centimeter asfalt?

Gjølme prøver å redusere debatten til noen få centimeter asfalt. Det denne debatten handler om, er å sikre et fungerende kollektivsystem på Fornebu, legge til rette for toveis busstrafikk og unngå et trafikkaos i årene før og etter at Fornebubanen åpner i 2029.

Høyre og Arbeiderpartiet prøver å få det til å høre ut som dette handler om en investeringsbeslutning, mens det i virkeligheten er en reguleringsplan som skal holde døren åpen for fremtidige løsninger. Når denne planen nå skrotes, mister vi muligheten til å handle raskt når behovene melder seg. Og behovene kommer! Fornebu og Snarøya skal huse 40.000 innbyggere og være arbeidsplass for 30.000 mennesker. Det er vår plikt å planlegge helhetlig og forutse behovene.

Reguleringsplanen la til rette for å utvide Forneburingen med 60 cm – i tråd med Ruters anbefaling. Det mente Ruter var nødvendig for at buss skal være et reelt alternativ i et voksende Fornebu.

Et annet sentralt punkt i planen er at Eva Nansens vei må åpnes for kollektivtrafikk. Når det ikke gjøres, må mer av busstrafikken presses gjennom Snarøyveien og Dagny Bergers vei – et veisystem som allerede er under sterkt press. Det vil føre til kø, forsinkelser og dårlig fremkommelighet – for både beboere og næringsliv. For slett ikke alle passasjerene skal østover mot Oslo eller kommer fra Oslo. En god del av reisene skjer også innad i Bærum – og mange vil ønske å bruke matebusser til og fra Fornebubanen fra rundt omkring på Fornebu og Snarøya.

Folk flytter daglig inn i de nye leilighetene på Nansenløkka, og flere innbyggere vil komme til i alle de nye prosjektene som er under oppseiling på Fornebu.

Reisevaner etableres tidlig. Hvis kollektivtilbudet ikke er attraktivt nok, velger folk bilen. Å endre reisevaner er krevende.

Dette vet Ruter, som har fagkunnskap og som skal betjene Fornebu med kollektivløsninger. Når Gjølme og Høyre, med støtte fra Arbeiderpartiet, velger å overhøre faglige råd, er det tonedøvt.

Det fremstår også underlig å høre klagesangen til Høyres ordførere i Asker og Bærum over kø og trafikalt kaos på E18 når Høyre selv legger opp til kø og kaos på Fornebu.

Å eventuelt gjenoppstarte reguleringen av Forneburingen en gang i fremtiden når behovet er prekært, vil bety høyere fremtidige kostnader, mer konflikt og et unødvendig tidsbruk.

Vi hadde ønsket oss et Høyre som hadde søkt å finne løsninger i det borgerlige fellesskapet i istedenfor å løpe til Arbeiderpartiet. Det hadde gitt en bedre løsning for Fornebu.