Årsmelding 2009 – Bodø Venstre

Rasmus Dahle — 2. vara
Eli Skintveit — 3. vara
Lagets aktivitet
Bodø Venstre har i løpet av 2009 gjennomført 8 styremøter og behandlet 54 saker. Utover det har laget arrangert 6 debattmøter, i hovedsak i forkant av bystyre- og komitémøter. Møtene har vært holdt på Bryggerikaia, i Moloveien 10, i Sjøgata 22 og i Storgata 30.
Ut fra tanken om en god borgerdialog tok Terje Cruickshank initiativ til Liberal Tenketank, som ble arrangert 5 ganger i løpet av våren på Kafé Kafka. Det var også dette som lå bak at vi hadde stands i Glasshuset på lørdager allerede i februar. Og vi har i alt hatt 7 stands i 2009; de fleste i Glasshuset, men også ute på torget når været har tillatt det.
7. februar hadde vi stand i Glasshuset der vi bl.a. samlet underskrifter for bevaring av Rønvikjordene.
14.-15. februar deltok Jostein Toftebakk, Ida G. Johnsen og Turid Høyersten Holm på års- og nominasjonsmøtet til Nordland Venstre. Terje Cruickshank var også der, som styremedlem i Nordland Venstre. I evalueringen i etterkant fant vi det oppsiktsvekkende at det ikke ble diskutert en eneste gang i løpet av møtet at Venstre nylig hadde dannet fylkesråd sammen med Ap, SV og KrF. Vi syntes også det var svakt at Trine Skei Grande ikke tok ordet en eneste gang utover det innlegget hun var invitert til å holde, selv om hun var der begge dagene.
13.-14. mars deltok Turid Høyersten Holm på Generasjonskonferansen på Høgskolen i Bodø.
Studiering ble avholdt 17.-19. april med tema valgkamp-planlegging.
28. april deltok Jostein Toftebakk, Terje Cruickshank og Ida G. Johnsen på folkemøte om forbrenningsanlegg på Flymuséet. Møtet var i regi av den ene av søkerne, Daimyo, som ønsker å bygge forbrenningsanlegg på Burøya, i tilknytning til sildeoljefabrikken.
7. mai hadde vi møte med Berit Woie Berg, Nordland Venstres førstekandidat i Stortingsvalget, der vi fikk snakket sammen om hvilke saker som skulle prioriteres i valgkampen.
Bodø Venstre ble 125 år på selveste 17. mai og anledningen ble feiret med kaffe og kake på Kafé Kafka i forbindelse med styremøtet 19. mai.
21. mai var vi ute og plukket bjørkeskudd i området rundt Turisthytta. Ellen Kjellmo kokte Lullis bjørkesaft av skuddene. Det ble en nydelig saft og vi delte den ut på stand 6. juni i forbindelse med verdens miljødag. Vi samlet inn underskrifter mot oljeboring i Lofoten og Vesterålen sammen med Oljeaksjonen. Terje Breivik, Torill Skogsholm og styremedlemmer fra Nordland Venstre var på standen.
5. juni var vi invitert på møte med Terje Breivik og Nordland Venstre på Bodø Hotell med tema valgkamp.
22. juni møtte Jostein Toftebakk og Terje Cruickshank Venstre-politikerne i fylkesrådet, May Valle og Bjørg H. Jenssen og fikk en orientering om arbeidet der.
18. august arrangerte vi folkemøte om rus. Innledere var Laila Wilhelmsen (Sykepleierforbundet), Carl G. Eliassen (Marborg), Anne Line Disen (Kirkens bymisjon) og Ola Elvestuen. Turid Høyersten Holm var møteleder.
25. august arrangerte vi folkemøte om seniorpolitikk i samarbeid med Bodø Senior Høyre. Innledere var Odd Einar Dørum, Berit Woie Berg, Alfred Nilsen-Nygaard (Bodø Senior Høyre), Lillian Eck Hansen (leder Eldrerådet, Høyre), samt representanter fra Mørkvedmarka Sykehjem og Vollen Sykehjem. Alfred Nilsen-Nygaard var møteleder.
Oppmøtet på begge disse folkemøtene var ikke så stort som vi hadde håpet, men de ble lagt merke til av veldig mange og gav en god oppmerksomhet både for sakene og partiene.
4. september besøkte Terje Breivik Bodø og møtte Røde Kors og Frelsesarmeen i Frelsesarméens lokaler for å snakke om fattigdom.
Berit Woie Berg deltok i paneldebatt på Internasjonalt Senter 5. september. Turid Høyersten Holm var til stede i salen.
Venstre lå i begynnelsen av året veldig godt an på meningsmålingene. 9% så lenge ut som et realistisk valgresultat og vi trodde helt fram til valgdagen at 2009 skulle bli året vi sa farvel til sperregrensen for godt. Dermed kom det elendige valgresultatet som et sjokk på oss. I evalueringen av Bodø Venstres innsats, ble vi enige om at vi tross alt hadde gjort en veldig god innsats med å være synlige både ute blant folk og i media i løpet av valgkampen.
Desto mer gledelig var det at det i etterkant av valget strømmet til nye medlemmer i Venstre både nasjonalt og her i Bodø, dermed fikk vi hele 12 nye medlemmer i Bodø Venstre mot slutten av året. Flere av dem har vært innom på møtene våre.
For å komme de nye medlemmene i møte, tok Terje Cruickshank initiativ til Venstre-skole og den ble gjennomført 13. oktober med Rita Sletner som kursleder.
2. november var Jostein Toftebakk, Terje Cruickshank og Alexander Kolberg på besøk hos Fylkesråden for samferdsel, May Valle og fikk presentert arbeidet med kollektivplanen for Nordland og Bodø. Arbeidet er allerede godt i gang, men det vil bl.a. være en høringsrunde i 2010 og May inviterte oss til å komme med innspill i den anledning.
Som følge av det, hadde vi diskusjonsmøte 17. november med kollektivtrafikk som tema. Vi syntes det var mye bra i kollektivplanen, men er kritisk til enkelte punkter, bl.a. mener vi at man må ha en lavere kontantpris enn det er lagt opp til, for å tiltrekke seg nye brukere. Vi ønsker derfor initiativet til samarbeid velkommen og kommer til å gjøre kollektivtrafikk til et hovedtema i 2010.
Som nevnt hadde laget en stor medlemstilstrømning etter valget og ved utgangen av 2009 hadde laget 71 medlemmer, hvorav 9 ikke-betalende og 9 ikke hadde vært medlemmer lenge nok til at betalingsstatistikk er tilgjengelig. Dvs. en økning på 15 medlemmer i 2009, som representerer en vekst på hele 27%.
I desember skjedde det som ingen trodde var mulig, men vi har altså i samarbeid med Nordland Venstre endelig fått eget kontor i Bodø, i Storgata 30, inngang fra Havnegata. Kontoret gir mulighet for synlighet i bybildet og det følger med lagerrom i kjelleren, samt tilgang til felles kantine og møterom. Nomade-tilværelsen er med det over både for møtevirksomheten og for materiellet vårt.
Historisk arkivmateriell er overlevert Arkiv Nordland.
Politiske saker som preget året
Rønvikjordene — Det er et stort press for å bygge ut Rønvikjordene til bolig- og næringsformål. Bodø Venstre har vært med og samlet underskrifter og ellers arbeidet for bevaring av matjorda på Rønvikjordene. Vi trenger en grønn lunge i byen og matjordvern vil bli stadig viktigere med de forventede klimaendringene. Dagens driftsform kan ikke fortsette, men vi ser for oss f.eks. økologisk landbruk, parsellhager eller park som en måte å ta vare på matjorda.
Oljeboring — ettersom Nordsjøen gir stadig mindre olje år for år, er det et økende press mot utbygging av nye oljefelter. Venstre er mot oljeboring midt i matfatet i Lofoten og Vesterålen og vil heller bevare den oljen som måtte finnes der til glede for kommende generasjoner. Dette ble en av de viktigste sakene i valgkampen lokalt og nasjonalt.
Flystøy — etter at Turid Høyersten Holm og Guttorm Holm gikk ut i Avisa Nordland i november 2007, har ingen politikere kunnet forholdt seg likegyldige til de støyproblemene som vil oppstå hvis man samler all jagerflyaktivitet til Bodø og samtidig bytter ut jagerflyet F-16 med det mye mer støyende F-35. Saken er på ingen måte avgjort, men en mulig løsning vil bl.a. omfatte flytting av flystripa i sørvestlig retning og bort fra byen.
Demokrati-underskudd i Bodø kommune. Bodø Venstre ser med uro på hvor mye av de store sakene som avgjøres i lukkede rom, mellom ordføreren, administrasjonen og Team Bodø. Bodø Venstre vil ha makta tilbake til bystyresalen.
Kollektivsatsning og “miljøtunnel” — Bodø har en kollektiv-andel på fattige 4%. Samtidig planlegger man å erstatte trefelts-veien med en firefelts-vei, delvis i tunnel. Bodø Venstre mener trafikkproblemene bedre kunne vært løst med en større kollektiv-andel. Dette ville også gi en klima- og miljøgevinst.
Representasjon
Bodø kommune:
Terje Cruickshank — fast medlem i Bystyret og Komité for plan, næring og miljø, 1. vara i Formannsskapet (for V, R og H), 1. vara i Administrasjonsutvalget (for V, R og H) og 1.vara til Bodø Studentråd.
Turid Høyersten Holm — 1. vara i Bystyret, 2. vara i Oppvekst- og kulturkomitéen (for H og V) og 1.vara til Eldrerådet.
Kristin Kaspersen — 3. vara i Helse- og sosialkomitéen (for H og V).
Nordland Venstre:
Terje Cruickshank — 2. nestleder og medlem av valgkamputvalget.
Per Dalhaug — 3. vara.
Øvrig representasjon:
Terje Cruickshank er medlem i rikspolitisk nettverk.
Årsmøte Nordland Venstre 14.-15. februar — Jostein Toftebakk, Turid H. Holm og Ida G. Johnsen.
Nominasjonsmøte Nordland Venstre 14.-15. februar — Jostein Toftebakk, Turid H. Holm og Ida G. Johnsen.
Landsmøte 24.-26. april. Bodø Venstre vant en plass pga. god medlemsverving i 2008 og Jostein Toftebakk fikk denne plassen. Terje Cruickshank var også til stede for Nordland Venstre.
Stortingsvalget: Jostein Toftebakk, Per Dalhaug og Terje Cruickshank var valgfunksjonærer.
Kirsten Limstrand er medlem av Tverlandet lokalutvalg
Elisabeth Nilsen er medlem av Saltstraumen lokalutvalg.
Mål for 2010
Etter et hektisk stortingsvalgår rettes fokuset igjen mot lokalpolitikken. Vi har fått mange nye medlemmer i 2010, noe vi allerede har begynt å se fruktene av. Flere av dem var med oss på Venstre-skole i oktober og vi kommer til å følge opp dette med nye Venstre-skoler i 2010.
Ingen av sakene vi har nevnt at preget 2009 har kommet til en løsning og vi vil fortsette arbeidet med disse.
Nordland Venstre sitter med fylkesråd for samferdsel, Bodø har fattige 4% kollektiv-andel og det vil være en høringsrunde om kollektivtrafikk i løpet av 2010. Vi har dermed en unik mulighet for å gi kollektivtrafikken et skikkelig løft i byen vår. Vi har derfor bestemt å gjøre 2010 til kollektiv-året i Bodø Venstre og i Bodø som helhet.

Bodø, 21. januar 2010

Jostein Toftebakk, leder