Politisk rapport 2009

Årsmeldingen fra bystyregruppa i Bodø Venstre

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

De folkevalgte for Bodø Venstre i 2009 har vært på tredje året:
Terje Cruickshank — eneste faste representant og derav også gruppeleder.
1.vara Turid H Holm
2.vara Per Sigmund Rekkedal
3.vara Kristin Kaspersen
4.vara Åshild Opøyen

Den faste representanten og 1.vara er også medlemmer av Bodø Venstres styre. I tillegg er Cruickshank organisatorisk nestleder i fylkeslaget og var en av fire fylkesutsendinger til Venstres Rikspolitiske Nettverk som var en valgkamp organisasjon/ skolering i hovedorganisasjonens regi.

Det opprinnelige tredje varamedlemmet Erlend Tobias Duesund er flyttet til utlandet, og har søkt og fått innvilget permisjon fra sine folkevalgte verv. Dermed er Åshild Opøyen kommet inn som fast 4de vara.

Dette har vært det andre hele året som bystyrerepresentant og året har politisk vært spennende, men som det minste opposisjonspartiet har det vært langt mellom seirene. Dog har vi godt klart å profilere Venstre og Venstres politikk dette året også, selv om dette i liten grad kom til uttelling gjennom valgresultatet. Bystyregruppen har skrevet rapport fra hvert enkelt bystyremøte og lagt på nettsidene til Bodø Venstre, hvor de viktigste sakene har vært fremhevet og kommentert.

Årets største sak var nok valget av arkitektonisk uttrykk på kulturkvartalet. Lenge kjempet Venstre mot "urbane figurer", men gav opp kampen da vi på slutten ble stående helt alene mot dette uttrykket, og gikk til sist også inn for dette forslaget, da det viktigste for Venstre er at vi får et kulturkvartal vi kan samles om. Det vil være nok krefter mot et kulturkvartal i det hele tatt i Bodø samfunnet, og av denne grunnen valgte Venstrerepresentanten å heller støtte forslaget enn å gå mot, men den satt langt inne, og det er med stor usikkerhet om dette var en korrekt avgjørelse.

I god tradisjon har Venstres stol i bystyresalen ikke stått tom noen gang i løpet av dette året. I hovedsak har undertegnede møtt selv, men Turid Høyersten Holm har tiltrådt noen ganger og Åshild Opøyen har tiltrådt en gang.

Bodø Venstre har fast plass i Plan, Næring, Miljø komiteen, og en god del varaplasser i forskjelllige utvalg. Vi har møtt tre ganger i formannskapet (mot en gang i 2008) og alle gangene i Bodø Studentråd (dog ikke innkalt), og stilt på alle møtene i Bodø Eldreråd hvor man noen ganger måtte ha tiltrådt møtet da den faste representanten ikke har stilt. Venstres vararepresentanter opplever en dårlig politisk kollegial kultur i Bodø kommune. Det virker som enkelte partier ikke evner til å se ut over egen gruppering og dette reduserer, etter Venstres representanter sin vurdering, kvaliteten i arbeidet utvalgene skal ivareta. Når de faste representantene ikke melder frafall og ikke stiller på møtene er det jo bare tilfeldigheter som gjør at Venstres representanter er tilstede på disse møtene, og da kan tiltre. Det er jo beklagelig ovenfor de interessenter disse utvalgene er ment å ivareta (studenter og eldre) at de faste medlemmene ikke tar denne oppgaven mer seriøst. Hvordan situasjonen er i andre utvalg der Venstre ikke er representert vites ikke. Denne problemstillingen har Venstre forsøkt å tatt opp i valgnemnda som behandler slike saker, men her har verken sekretær eller leder (Kirsten Hasvoll, varaordfører fra SV) ønsket å behandle Venstres henvendelse til nå, men vi følger saken videre.

Vi har denne valgperioden et valgteknisk samarbeid med Bodø Høyre og Bodø Rødt for fordeling av posisjoner og verv. Dette er et samarbeid som har fungert bra og samarbeidet med nevnte partier er profesjonelt og godt. Nevnte problem ovenfor er ikke gjeldende i de utvalg vi sitter som varamedlemmer for disse partiene. Sammen med Bodø Høyres bystyregruppe har vi gruppemøter i forkant av bystyremøtene og komitémøtene. Disse møtene blir noe korte og det hadde vært ønskelig med mer tid for å gjennomgå sakskartene hver gang. Jeg har forsøkt å jobbe mot Bodø Høyre for å finne mer tid sammen, men har ikke funnet en løsning til nå. Tonen mellom representantene er god og respektfull.

Etter siste budsjett fremlegg er det gruppeleders ønske at man i desember 2010 klarer å fremme et felles budsjett sammen med Høyre og Frp, det kan være gunstig med tanke på valget i 2011 å vise til at opposisjonen evner til å handle sammen. Til nå har vi vært mer opptatt av å fremme egen politikk i budsjettene og fremmet verbalforslag ved siden av å støtte Høyre sitt budsjettforslag, men håper som nevnt at man i 2010 klarer å inngå et budsjettsamarbeid med Frp og Høyre. Styret i Bodø Venstre vil bli involvert i denne prosessen.

Bystyregruppen jobber godt mot styret i Bodø Venstre. Møtekalenderen til Bodø Venstre har vært linket mot politiske møter slik mulighetene for å diskutere dagsaktuelle politiske saker i partiet har fungert bra. I tillegg har det vært holdt stand i glasshuset hver lørdag før bystyremøtene, slik at folket har hatt mulighet og tilgang til å diskutere dagsaktuell politikk med bystyregruppen. Det har vært begrenset respons på dette, men vil fortsette med det i 2010.

Bystyregruppen har jobbet for å fremme Venstre saker gjennom interpellasjoner og spørsmål. Bodø Venstre fremmet interpellasjon eller skriftlige spørsmål i nesten hvert bystyremøte dette året, og er det partiet som har fremmet flest saker. Alle sakene og utfallet av dem ligger på Bodø Kommunes internettsider og på Bodø Venstres internettsider.

Dagens sammensetning av bystyret, med en posisjonsgruppering av SV, AP, SP og KrF gir sterkt begrenset rom for politisk påvirkning. Posisjonsgruppen er låst til sine forslag, og i de tilfeller hvor den splittes virker det som det er et politisk spill hvor det største posisjonspartiet AP først tillater splittelse når den vet opposisjonen vil støtte deres forslag. Bystyret er et profileringsorgan for politiske standspunkter, og den politiske debatten og evne eller ønske om kompromiss med opposisjonen er fraværende. Det er nok bak de lukkede ordførerdører det meste av Bodø politikken får sine endelige vedtak.

Opposisjonen er splittet. Etter at H+V+R valgte et valgteknisk samarbeid ble FrP gruppen noget fornærmet på de borgelige partiene, og det har ikke vært noe samarbeid mellom disse tre partiene denne perioden. Men med tanke på valget 2011 bør det jobbes på denne fronten for å samle dagens opposisjon, ref forslaget ovenfor om budsjettsamarbeid, og om mulig i større grad tilnærme seg sentrumspartiene SP+KrF.

Fram mot 2011 vil det derfor i stor grad være bystyregruppens prioritering å fortsette å synliggjøre Venstres politikk og Bodø Venstre sitt program mer enn å søke politiske kompromisser. Vi skal fortsette å holde et høyt trykk fra talerstolen og ved å fremme alternative forslag og være synlig i mediene og på våre nettsider.

Oppsummert er Bodø Venstre synelig i Bodø politikken, bystyregruppen jobber godt mot styret i Bodø Venstre og vi får satt saker på den politiske dagsorden, men mye av posisjonen og dagens flertallspolitikk gir ikke de utfall Bodø Venstre ønsker for bodøsamfunnet.

Terje Cruickshank
Gruppeleder Bodø Venstre