Einar Bovim

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Einar Bovim 1

Foto: Einar Bovim

Jeg er 27 år gammel, høgskolelektor ved HiN og kommer opprinnelig fra Fana utenfor Bergen.
For meg er Venstres politiske kjerneområder sentrale pillarer i et samfunn, og det er derfor Venstre er mitt parti.

Jeg er særlig engajsert i skolepolitkk, og innenfor dette er det lokale selvstyret viktig for meg. I Narvik har vi en rekke barne- og ungdomsskoler som hver innehar helt unik kompetanse. Jeg mener derfor at det er grunnleggende galt å overstyre skolenes egne holdninger om å beholde sin egenart, og i stedet gå inn for 1-10 skole. Undersøkelser viser også at et slikt skolesystem fører til økt mobbing og flere skoletapere, og vi kan ikke ta ansvar for at Narviks fremtid går inn i en slik løsning.

At frivillige organisasjoner får økt handlingsrom – økonomisk så vel som på andre måter – er også noe jeg ser på som viktig. Vi kan ikke finne oss i at aktiviteter som er viktige for oss blir overstyrte av offentlige begrensninger.
Ungdomshuset i Verdensteateret står som et godt eksempel på Venstres løsningsorientering innenfor slike saker.

Narvik har også gått inn for å bli en miljøby – og det er på tide at vi viser det i mer enn ord! I Narvik må det bli lettere å velge rettferdige varer, bruke alternative, mindre forurensende transport- og energiløsninger, og å kildesortere avfall – på en slik måte at man faktisk kan vite at avfallet blir miljøvennlig behandlet også etter at man har avhendet det!

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**