Fritt vilt

En kan jo virkelig spørre seg i hvilket århundre vi lever når det dukker opp leserinnlegg som Graneordføreren Lamos hyllest til Odd Eriksen. Og la meg si det med en gang til alle som trodde at 8. mars og likestillingsdebatten er gått ut på dato: vi er milevis unna å være verdens mest likestilte land når øverste ledere i politikken tillater seg å misbruke sin makt overfor sterke kvinner på en slik måte som Eriksen og Lamo.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Carola Karl Urvik

Foto: Pryd Studio AS

Her er det ingenting som minner om respekt for politikerkollegaer. Inntrykket en får av innlegget er snarere at kvinnelige politikere blir betraktet som fritt vilt der det bare kan herjes på alle tenkelige måter med hersketeknikker en har lært på veien oppover.

En fullstendig uinteressant oppsummering av Eriksens CV samt beskrivelse av hans heltemodige overmannelse av øksemannen i Katoair flyet skal legitimere et uerhørt krenkende utspill mot to profilerte fylkestingspolitikere.

Er vi ikke kommet lenger i det politiske landskapet?

Og stakkars Odd Eriksen som ble utsatt for det brutale personangrepet og bakvaskingen av "to fallende politiske stjerner". Men heldigvis er disse "på god tur ut i sin siste politiske ferd, og savnet vil vi kunne leve med" i følge Graneordføreren Lamo. Hele innlegget hans er i grunnen totalt uakseptabelt, men toppen av frekkheta sitter i siste setningen og burde kvalifisere til en offentlig unnskyldning til begge de berørte fylkestingspolitikere!

Slike episoder og påfølgende "renvaskingsforsøk" av mannlige partifeller bidrar ikke akkurat til å bygge under det som heter respekt for politikere. Noen mener til og med at hele fylkestinget er en politisk kortslutning, en blindvei for politikere og demokratiet som burde avskaffes. Men det får bli en annen diskusjon!

Ha en fin 8. mars feiring alle sammen.
Carola Karl Urvik, leder i Vefsn Venstre og Nordland Venstrekvinnelag

Les Lamos innlegg her