Rock City Namsos!

Namsos Venstre hadde sommeravsluttning tirsdag 17.06.08 i de nyetablerte Rock City lokalene i Lavika med powerpointfremvisning og en meget god informasjon fra Rock City prosjektmedarbeider Kjerstin Opdahl.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

– Med bakgrunnsmusikk fra Åge Aleksandersen og Sambandet, som hadde generalprøve før konserten senere i uka, ble det en trolsk opplevelseskveld.

Hva er egentlig Rock City?

– Namsos kino skal flyttes til de nye lokalene. Det legges opp til en fleksibruk av kinosalen. På dagtid kan salen benyttes til konferanser og overføringer av blant annet digitale konserter, fotballkamper osv, fra hele verden på storskjerm i en såkalt “blackboks”. Rock City Namsos er linket til Olav Duun Vidergående skole og HiNTs nærings – og forskningsmiljø, samt Næringshagen i Namsos. Namsos Kulturskolen får lydisolerte undervisningsrom og elevene vil ha mulighet til å øve i en mindre “blackboks” i bygget. Et nytt hotel med 120 senger er planlagt i konseptet.

Gode krefter jobber godt for Namsos i Oslo:
Sterke innlegg for Rock City på Stortinget.

Av JOSTEIN AARDAL 74 21 21 35 [email protected] Publisert 14.06.2008. Rock City Namsos fikk en dominerende plass da Stortinget behandlet meldinga om rytmisk musikk i Norge.

OSLO: – Dette var veldig bra. Det er en viktig milepæl. Å ha et samlet storting bak prosjektet gir en trygg plattform. Nå gjelder det å følge opp lokalt, fastslår styreleder i Rock City Namsos, Tormod Bjerkestrand.

Styrelederen var ikke spesielt spent på resultatet etter at komiteen kom med sin innstilling.

Men Bjerkestrand smiler ekstra bredt etter debatten. For det var særdeles mye å ta med seg i det videre arbeidet.

Artistrekke uten like
Arild Stokkan-Grande viste til styreleder Arnfinn Bjerkestrand som beregner byggestart på Rock City i månedsskiftet september/ oktober i år, samtidig med hotellet.

Stokkan-Grande påpekte at staten nå må følge opp med nødvendige bevilgninger.

– Da er år med planlegging over, og visjonen er blitt virkelighet. I Norges rockeby nummer en, Namsos, skal det bygges et unikt senter for hele den nasjonale musikk- og opplevelsesindustrien, tuftet på første grads erfaringer fra en artistrekke ingen kjenner maken til, fastslo Stokkan-Grande fra Stortingets talerstol.

Mange for Namsos
Bortsett fra ei bisetning om Halden, ble ikke noe annet sted enn Namsos nevnt da Stortinget behandlet stortingsmelding 295 (2007-2008), «Samspill».

Og meldinga dreier seg ikke bare om rock, men om jazz, pop, folkemusikk med mer.

Rock City ble til overmål trukket fram av mange som et godt eksempel på oppfylling av målene i meldinga.

Oslorepresentant og eksoverhalling Trine Skei Grande (V) gledet seg som «etnisk namdaling».

– Dette er et fantastisk prosjekt som har utspring i et helt spesielt musikkmiljø. Det gir grunnlag for videre utvikling som kan gi oss store opplevelser, fastslo Skei Grande.

Inge Ryan (SV) pekte på muligheter for samspill med høgskolen, hotell og næringsutvikling ellers.

– Vi har ei regjering som satser på dette. Nå gjelder det å trykke på videre, sa Ryan.

Podium-inspierert
Men Arild Stokkan-Grande (Ap) overgikk alle i sitt engasjerte innlegget for Namsos.

– Senest i går kveld var jeg på plateslipp med trønderbandet Podium her i Oslo. Stolt fikk jeg renset sjelen med trønderrock. En fantastisk følelse av ekstase man sjelden opplever, i alle fall i denne sal, sa Stokkan-Grande.

Han konstaterte at det nå endelig er slått fast at RCN skal være et ressurssenter for profesjonell musikk.

– Rock City skal utvikles i tett samarbeid med regionale og nasjonale utdanningsinstitusjoner for å utvikle nye utdanninger rettet mot det som er verdens største og mest hurtigvoksende opplevelsesbransjen, påpekte Stokkan-Grande.

Bransjesenter for spill
Ap-presentanten viste spesielt ti potensialet innen spill.

– Rock City må gå i tett dialog med den norske delen av denne bransjen for å lytte til deres behov. Det er helt naturlig at RCN blir gitt et nasjonalt ansvar for å utvikle dette, sa Stokkan- Grande.

Og fortsatte:

– Ifølge meldinga skal det bygges opp regionale kompetansesenter innenfor rytmisk musikk. Også her vil det være naturlig å vurdere om Namsos kan ta på seg et ansvar også for regionen, sa Stokkan-Grande.

Link: Les mer i Namdalsavisa.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**