Den levende kulturbyen

Vår kulturpolitikk

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Biblioteket Fredrikstad

Kunst og kultur er de meste sentrale uttrykk for menneskers sameksistens. Fredrikstad har et rikt og bredt kulturliv. Å styrke og videreutvikle denne bredden, samtidig som vi satser på noen kulturfyrtårn, vil gjøre Fredrikstad til en bedre og mer attraktiv by å bo i. Frivillige organisasjoner og engasjerte innbyggere spiller en avgjørende rolle for byen, og må sikres gode rammevilkår.

Det skal ikke være nødvendig for talentfulle kunstnere og kulturarbeidere å forlate Fredrikstad for å få utløp for sine ambisjoner. Derfor ønsker Fredrikstad Venstre å satse på noen kulturinstitusjoner som kan fungere som fyrtårn for kulturlivet i byen. Å fylle Blå Grotte med innhold av høy kunstnerisk kvalitet er første steg på veien mot et enda bedre kulturliv i byen. Fredrikstad trenger et skikkelig kulturhus med innhold.

Alle i Fredrikstad skal ha mulighet til å delta i idrett og friluftsliv. Dette gjelder også for dem som ikke er med i den organiserte idretten. Alle må ha mulighet til å drive aktivitet på egne vilkår og selv bestemme hvilken form og innhold aktivitetene skal ha. Samtidig skal Fredrikstad som den største byen i Østfold ha de beste anleggene for breddeidrett og for alle som driver idrett på elitenivå.

Fredrikstad har tre kulturutfordringer som må løses de neste fire årene:

Kommunen må bli en tydeligere kulturaktør.
Bibliotek og skolebibliotek må samlet gi et bedre tilbud enn i dag.
Formidlingen av Fredrikstads historie må bedres gjennom at museene styrkes.

6.1 KULTURKOMMUNEN SOM INSPIRERER
Kultur må skapes, ikke vedtas. For Fredrikstad Venstre er det et selvstendig poeng at kulturlivet i byen må bli mindre avhengig av kommunen. Kunsten og kulturen skal være fri, og ikke brukes som en del av kommunens ordinære tjenestetilbud. Kulturen har en verdi i seg selv. Det må ikke bli slik at det i framtiden kun er offentlige tilskudd som utløser kulturelt engasjement i Fredrikstad.

Vi ønsker at barn og unge skal lære å oppleve kunst og kultur på alle felt uavhengig av foreldrenes økonomi. Derfor støtter vi prosjekter som involverer barn og unge — prosjekter som gir barn og unge mulighet til å lære å utøve kunst og kultur.

Fredrikstad kommunens hovedoppgave innenfor kulturen må vris fra å drive ren pengeutdeling til i større grad å bli en tilrettelegger for det gode initiativ. Dette innebærer å satse på gode lokaler, for så vel bredde som topp, samt bidra til å få kulturlivet og næringslivet til å jobbe tettere sammen.

Kommunen har et spesielt ansvar for det offentlige rom. Fredrikstad Venstre ønsker en by der kunst og kultur skal sette preg på det offentlige rom. Derfor vil vi at kunstnere i større grad skal samarbeide med arkitekter og byplanleggere om utforming av ny bebyggelse, oppgradering av plasser, gater og offentlige bygg. Vi vil også at kommunen skal øke innkjøpet av samtidskunst til byens samlinger og øke bruken av kunst i det offentlige rom.

Kulturen skal være fri.

Fredrikstad Venstre vil:

fylle Blå Grotte med innhold som byens kulturhus med stor K. Vi vil ha mer egenprogrammering.
satse på gode og rimelige lokaler for alle typer kulturuttrykk
sikre St. Croix-huset som barn og unges kulturhus
sikre at det er rom for nye og kreative initiativ når det deles ut kulturmidler
prioriterere involvering framfor underholdning i kulturpolitikken
etablere en ny utendørs kunstisflate
jobbe for “Kulturuniversitetet i Fredrikstad”
jobbe for å flytte Den norske filmskolen til byen
sikre en god Kulturskole
at kulturpolitiske prioriteringer skal veie tyngre i arbeidet med byens utvikling
at kommunen legger til rette for at kultur som næring får gode vilkår i byen

6.2 BIBLIOTEKBYEN FREDRIKSTAD
Som kunnskapsformidler er bibliotekene en viktig del av lokalsamfunnet Fredrikstad. Et godt bibliotektilbud forutsetter at bibliotekene er velutstyrte, teknologisk oppdaterte og velbemannede med kvalifisert personale. Et velutstyrt og bemannet skolebibliotek bidrar til god undervisning, og hjelper elevene med å lære seg å lære. Bibliotekene spiller også en viktig rolle i integreringen av minoritetsspråklige.

Fredrikstad Venstre vil ha en gjennomgang av bibliotektilbudet i byen med sikte på å samordne tilbudet mellom biblioteker og skolebibliotek. Ved å åpne opp skolebibliotekene for allmennheten vil både tilbudet til elevene og tilbudet til befolkningen bli bedre. Hovedbiblioteket og dets innhold skal prioriteres, slik at vi fortsatt kan ha et av Norges flotteste bibliotek.

Bibliotekene skal være vår viktigste kulturinstitusjon.

Fredrikstad Venstre vil:

satse på innholdet i bibliotekene, øke åpningstidene og vurdere å ha søndagsåpent.
gjennomføre en gjennomgang av det samlede bibliotektilbudet i Fredrikstad med sikte på å åpne skolebibliotekene for alle
vurdere å etablere nye filialer, ubemannede eller bemannede, der samarbeid mellom bibliotek og skolebibliotek ikke er mulig
gi bibliotekene mer ressurser til formidling og utadrettet virksomhet
rehabilitere bibliotekets aula for byens musikkliv

6.3 BYEN SOM TAR VARE PÅ SIN STOLTE HISTORIE
Museene er en sentral del av kulturtilbudet i Fredrikstad og er viktige for å ta vare på og formidle vår stolte historie. Fredrikstad Venstre vil satse på museene som kilde til inspirasjon, nysgjerrighet og ettertanke for hele byens befolkning. Museene må få bedre vilkår for å drive formidling av historien vår, og integreres tettere med skoleverket og frivilligheten.

Fredrikstad Venstre vil ta vare på våre mest unike nasjonale kulturminner som Gamlebyen, Isegran og Kongsten fort. Samtidig er det viktig å beskytte og ta vare på lokalhistorien i byen, og se den i nasjonal og internasjonal sammenheng. For Fredrikstad Venstre er det viktig at det frivillige engasjementet i museene ikke forsvinner. Det er også viktig å understreke museenes rolle som koordinator og støtte til lokale samlinger og organisasjoner.

Vet man ikke hvor man har vært, vet man ikke hvor man skal.

jobbe for å bedre rammebetingelsene til Fredrikstad Museum
at kommunen gjennom barnehager, skoleverket og SFO aktivt bruker og utfordrer museene
sørge for systematisk opprustning og vedlikehold av våre viktigste kulturminner
ta initiativ til mer og bedre samarbeid mellom det offentlige, private og frivillige rundt forvaltningen av våre kulturminner