Flere arbeidsplasser – Bredere kulturtilbud

Halden Venstre lanserer denne uka 10 tiltak for et mer kreativt Halden, gjennom å satse på koblingen mellom kultur og næringsliv. – Gjennom å utnytte Halden som kultur- og opplevelsesby øker vi trivselen i byen, verdien til kulturlivet og får flere arbeidsplasser, sier Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark og stortingskandidat Tone Skråning.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**

Per Magnus Finnanger Sandsmark og Tone Skråning

Foto: Østfold Venstre, arkiv

Halden Venstre presenterer 10 tiltak for flere arbeidsplasser og et bredere kulturliv i Halden. Hør Per Magnus Finnanger Sandsmark på Radio Prime fra kl. 15:00 13. august.

Der hvor andre partier er opptatt av kreativitet og skaperkraft som noe som er bra for en arbeidsgiver, bedriftseier eller for fellesskapet, er Venstres innfallsvinkel at det først og fremst er bra for den enkelte. – Vi må slippe fram de som tør å satse, og som tør å tro på og forfølge en idé, sier Venstres tredjekandidat til Stortingsvalget Tone Skråning. Det å forene kultur og næring betyr å satse på framtidige arbeidsplasser i Halden som ennå ikke er skapt, legger Venstres kulturpolitiker Per Magnus Finnanger Sandsmark til. Venstre mener at det kulturbaserte næringslivet bygger det kreative Norge.

Halden har mye å by på
Mange av tiltakene som vi foreslår må vedtas av Stortinget og er saker fra Venstres stortingsvalgprogram. Samtidig er Halden Venstre opptatt av å legge til rette for kulturbasert næringsliv. Venstre gikk i lokalvalget i 2007 ut og sa at de ville sette Halden på kartet med et godt og kulturbasert næringsliv. – Halden har mye å by på: En fantastisk festning som gir store opplevelser enten det er Allsang på grensen eller Opera og et spennende kulturkvartal med Konservativen, Teateret, Biblioteket og den nye aktiviteten i Samfundet som sammen med flere reiselivs- og opplevelsesbedrifter, Blåseensemblet og et stort frivillig kulturliv er gode rammer for å utvikle og legge til rette for kulturbasert næringsliv i Halden, sier Venstres tredjekandidat til Stortingsvalget Tone Skråning.

Konservativen eller Asak som senter for kulturbasert næringsliv
– Vi må tørre å tenke nytt. Konservativen eller fraflyttede Asak skole kan bli et senter for kulturbasert næringsliv. Vi må opprette en dialog mellom næringslivet, kommunen og kulturlivet med tanke på å finne opp nye kreative næringer i byen, sier Venstres kulturpolitiker i Halden Per Magnus Finnanger Sandsmark. I tillegg vil Venstre at Næringsfondet, både i Halden og i fylkeskommunen skal rettes inn mot innovasjon, opplevelse og kultur.

– Vi vil ta steget inn i kunnskapssamfunnet og samtidig løfte kreativitet, skapergleden og kulturlivet i velferdssamfunnet. Venstre vil inn i framtida nå, avslutter Venstres Tone Skråning.

Ti tiltak som gir nye arbeidsplasser og et mer kreativt Halden

Lokale tiltak: "Halden som et senter for kreative næringer"
1 Tilskudd fra Næringsfondet skal gis til innovative tiltak og etablering av kulturbasert næringsliv.
2 Kommunale lokaler, som Asak skole, tilfluktsrommene og Konservativen, skal tilrettelegges som næringsklynger og møteplass for kulturbasert næringsliv.
3 Opprette nettside om å etablere seg innen kulturbasert næringsliv i Halden.
4 Venstre vil invitere kommunen, kulturlivet, næringslivet og engasjerte privatpersoner til dialog om hvordan vi kan utvikle Halden til et senter for kreative næringer.

Regionale tiltak: "Opplevelsesfylket Østfold"
5 Østfold fylkes etableringsstipend skal målrettes til å etablere kultur- og opplevelsesbasert næringsliv.
6 Arbeide aktivt med å støtte opp om og stimulere til ny virksomhet knyttet til kultur og opplevelser i fylket.

Nasjonale tiltak: "Gjennom nyskaping skaper vi framtidens Norge"
7 Bedre sosiale rettigheter for kulturgründere og selvstendig næringsdrivende ved sykdom under svangerskap, og ved omsorg for små barn.
8 Redusere skjemaveldet, legge om momssystemet og forenkle regelverket for kunstnere og kulturarbeidere.
9 Gi kunst- og kulturstudenter som velger å starte for seg selv etter endt utdannelse rentefritak og betalingsutsettelse på studielånet i inntil tre år
10 Styrke Innovasjon Norge og opprette en målrettet "Framtidsdel" med hovedansvar for kulturbasert næringsliv.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 15 år siden.**