Strålende Sponheim inspirerte årsmøtet

Det var en strålende Sponheim som holdt hovedinnledningen på Rogaland Venstres årsmøte lørdag formiddag. Lars Sponheim forklarte Venstres store framgang med profilering av klare politiske saker og målrettet bygging av organisasjonen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**

Foto: Vidar Grundetjern

Alle piler peker oppover for Venstre. Økte resultater i valg, stadig flere medlemmer og stadig høyere meningsmålinger. En moderne miljønasjon, en skole for kunnskap og like muligheter, et kreativt og nyskapende Norge, sosialt ansvar.

– Venstre treffer velgerne med den rette kombinasjonen av frihet og fellesskap, sa Sponheim som advarte fylkesårsmøtet mot å akseptere argumenter som om at man må velge mellom skattelette eller felleskapsverdier.

Sponheim understreket at Venstre vil ikke øke skattene på arbeidsinntekt. Venstre vil øke de grønne skattene, som er skatt på miljøskadelig atferd. —.Vi er det eneste partiet som står for et skatteskifte, vi legger ikke grønne skatter oppå de rød, sa Sponheim.

Foto: Vidar Grundetjern

Sponheim fremhevet også at det er Venstres skolepolitikk som vil vinne fram. — Det er utrolig festlig å høre hvordan dagens regjering totalt har skiftet retorikk og nesten politikk. Jens kan mye og er flink på alle vis, men har egentlig aldri brydd seg om skolepolitikk. Han kunne setningene til Ap, men nå har åpenbart strategene fortalt ham at nå er skole viktig, og nå har han lært seg nye setninger. Da kunnskapsminister Bård Vegard Solhjell dukka opp forleden, tenkte jeg at du verden så pen Odd Einar Dørum er blitt, fortsatte Sponheim til stor latter fra salen.

Venstres ærend i norsk politikk skal være et rausere samfunn, det er dette som er essensen i liberal politikk, sa Sponheim.
— Våre omdømmeord skal være raus, ærlig, engasjert, ansvarlig, framtidsglad. Vi skal snakke sant, også når det er ubehagelig, sa Venstres leder.

Les mer i Aftenbladet her >>

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 16 år siden.**