Venstre vil ha 1000 nye helsesøstre

Helsesøstre er et særdeles viktig lavterskeltilbud som mange kan benytte seg av. Det er folk som har både kompetanse og erfaring med å jobbe forebyggende hos barn og ungdom. Derfor er det viktig at vi over hele landet har god nok dekning i denne førstelinjeinstansen slik at helsesøstrene kan bidra til å hjelpe barn og unge i vanskelige livssituasjoner og unngå at disse eskalerer i alvorlighetsgrad.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Norsk institutt for By- og regionsforskning har i et nylig publisert forskningsprosjekt funnet en klar sammenheng mellom hvor høyt kommunene prioriterer skolehelsetjenestene og hvor mange barnevernssaker de har.

Venstres Stortingskandidat, Anja Berggård Endresen, arbeider selv i skoleverket og uttaler følgende om saken:
Regjeringen har nå hatt åtte år på seg for å styrke dette arbeidet. Å øke tilgangen til helsesøstre ville også innebåret en styrking av skolen, siden manglende helsesøsterdekning gjør at det ofte kan bli lærerens oppgave å veilede barn og unge når vanskelige situasjoner oppstår. Dette er negativt både fordi læreren mangler kompetanse på dette området samt fordi lærerens rolle som fag- og kunnskapsformidler blir svekket.

Skoletorv KKG Ingvild Thorsvik

Foto: Eva Kvelland

Dette er en tendens vi har sett på flere områder i skolen.
-Man mangler helsesøstre, lærerne må fungere som en helsesøsterlight-versjon.
-Man mener at en frukt om dagen vil fungere sosialt utjevnende, lærerne må bruke tid og ressurser på å dele ut epler og bananer i den lovpålagte skolefruktordningen.
-Man mangler tid og ressurser til faglig oppdatering — lærerne får skylden for at norske elever ikke gjør det bedre i PISA undersøkelsene.

De rødgrønne har hatt mange sjanser til å ta konstruktive grep for å sette kunnskapsskolen i sentrum igjen. Den sjansen har de forspilt.

Venstre har tatt til orde for at kunnskapsformidling skal være den viktigste oppgaven for lærerne. Vi har derfor satt oss fore å etablere 1000 nye helsesøsterstillinger i den kommende fireårsperioden. 1000 nye ansikter som har tid, ressurser og kompetanse til å ta de vanskelige samtalene og gjennomføre de videre grepene for barn og unge som er i vanskelige situasjoner. Dette er bra for de unge, men også bra fordi det innebærer en styrking av lærerens rolle som kunnskapsformidler.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**