Jon Gunnes stortingskandidat for Sør-Trøndelag Venstre

Nominasjonsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre valgte Jon Gunnes som sin stortingskandidat i 2013. Gunnes vant etter kampvotering mot nominasjonskomiteens forslag, Guri Melby.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

På nominasjonsmøtet i Sør-Trøndelag Venstre i går ble Jon Gunnes valgt til partiets stortingskandidat for stortingsvalget i 2013. Nominasjonskomiteen hadde i utgangspunktet innstilt Gunnes på andreplass, men etter kampvotering slo han førstekandidat Guri Melby med 26 mot 23 stemmer.

Resultatorientert politiker

Gunnes er 56 år gammel og utdannet ingeniør, med tilleggsutdanning i økonomi. I om lag tjue år arbeidet han i Oslo og Trondheim med økonomisk drift av vannkraft. Fra 1997 til 2007 var han ansatt i Powel som markedssjef og avdelingsleder. Siden 2007 har han vært heltidspolitiker som kommunalråd og gruppeleder for Venstre i Trondheim.

Gunnes har lang fartstid i lokalpolitikken. Han har vært varamedlem i bystyret i Trondheim og i fylkestinget i Sør-Trøndelag, og har vært gruppeleder og kommunalråd for Venstre i Trondheim siden 2007. Mellom 2004 og 2010 var han partiets fylkesleder og representant i landsstyret i Venstre.

VK-åpning Jon

Foto: NN

Som politiker er han en allrounder, med mange hjertesaker innenfor miljø, samferdsel, byutvikling, regionutvikling og omsorgs- og eldrepolitikk. Gunnes har markert seg som en gjennomslagets politiker, kjent for sin folkelighet og for å samarbeide godt med politikere fra alle partier, enten han er i opposisjon eller i posisjon. I 2007 tok han initiativ til det som seinere ble Miljøpakken i Trondheim.

I tillegg har han hatt mange roller som frivillig innenfor idretten. Han har vært funksjonær ved store idrettsarrangement, startet fotballklubb og hatt sentrale verv i Byåsen IL og Byåsen skiskytterlag.

Spinnangr og Hammernes med topplasseringer

På andreplass valgte nominasjonsmøtet Ina Roll Spinnangr. Spinnangr er 29 år gammel, bystyrerepresentant i Trondheim og leder av Trondheim Venstre. Til tross for sin forholdsvis korte fartstid har hun allerede blitt en markant politiker i Trondheim, og har særlig kjempet for bedre barne- og rusomsorg, for bedre behandling av psykiatriske pasienter og for kunnskapsbyen Trondheim. Nylig fikk hun et flertall i bystyret i Trondheim med seg for å bedre sanitærforholdene for byens tiggere.

Tredjeplassen gikk til Arvid Hammernes (57) fra Frøya. Hammernes er ingeniør og arbeider i Frøya kommune. Han var Venstres ordfører i kommunen mellom 2003 og 2007, og har langt fartstid i partiet.

Den øvrige stortingsvalglista ser slik ut:

4. Åsne Kristin Nordeide, 18 år, fra Orkdal. Leder i Orkdal og omegn Unge Venstre.
5. Trond Åm, Trondheim, 36 år. Fylkesleder i Sør-Trøndelag Venstre.
6. Gerd-Mette Drabløs, 40 år. Leder i Oppdal Venstre og kommunstyrerepresentant.
7. Christian Bonvik, 33 år, Orkdal. Fylkestingsrepresentant for Venstre.
8. Kjersti Dalen Stæhli, 36 år. Leder i Melhus Venstre.
9. Rune Johnsen, Røros, 48 år. Leder i Røros Venstre og kommunestyrerepresentant.
10. Barbro Brønner Eikset, 39 år. Leder i Bjugn Venstre og kommunestyrerepresentant.
11. Petter Rønning, Trondheim, 19 år. Leder i Sør-Trøndelag Unge Venstre.
12. Lone Kvålsvoll, 33 år, Orkdal. Styremedlem i Sør-Trøndelag Venstre og Orkdal Venstre.
13. John Paulsby, 57 år, ordfører i Tydal.
14. Anne-Lise Eidsvåg, 56 år. Tidligere kommunestyrerepresentant og formannskapsmedlem i Skaun.
15. Geir Liang, 43 år, leder i Klæbu Venstre og kommunestyrerepresentant.
16. Jørn Nordmeland, 35 år, ordfører i Osen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**