Budsjett 2015: Nilsen ønsker gratis busstilbud for skoleklasser

I forbindelse med behandling av budsjett for kommunen fremmer Venstre blant annet forslag om gratis buss for skoleklasser på ekskursjon. – Transportkostnader for skolen er en begrensende faktor for at skolebarn kommer seg på forskjellige tilstelninger og aktiviteter rundt i kommunen, sa Solveig Nilsen i debatten.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Ordfører!

Solveig Nilsen 2011

Foto: WestFoto/Henning Vik

Venstre vil i dag fremme følgende forslag:

“Bystyret ber om at Kristiansand kommune tar initiativ overfor AKT for få vurdert muligheten for gratis adgang for skoleklasser på rutebusser mellom kl. 9 og 14 på hverdager, slik at det blir enklere for skoler å reise på turer i forbindelse med undervisningen.”

Dette forslaget kommer på bakgrunn av tips fra Naturvernforbundet og inspirasjon fra andre kommuner, f.eks. Trondheim. Her har man inngått en avtale med busselskapet om at kommunen betaler en fast sum pr år, i Trondheims tilfelle 1 million kroner, og så får alle skoleklasser – og i Trondheim også barnehager – reise gratis med buss på formiddagen mellom klokka 9 til 14.

Transportkostnader for skolen er faktisk en begrensende faktor for at skolebarn kommer seg på forskjellige tilstelninger og aktiviteter rundt i kommunen. Vi har fantastiske naturområder, et mangfold av kulturtilbud og satsing på Barnas By -vi ønsker jo at skolene våre skal kunne bruke det byen har å tilby i undervisningen -og hvem husker ikke gleden og spenningen ved utflukter med hele klassen -dette er en løsning som kan gjøre det lettere for skoleklassene å komme seg rundt.

Venstre har fått tilbakemeldinger om at f.eks. Kilden, Aquarama, kinoen og også Avfall Sør på Støleheia tilbyr undervisningsopplegg for skoleklasser – men opplever at skolenes utgifter til transport ofte er årsak til at klassene ikke kan komme.

Det er også et annet viktig positivt element ved forslaget: Det er lite passasjerer på bussene mellom 9-14. Skolebarna kan da være med å fylle tomme busser og utnytte den ledige kapasiteten – det taler også for at en slik løsning er veldig bra.

Venstre tenner på ideen og håper at bystyret også støtter ideen og vårt verbalforslag. Det er kanskje ikke så mye politisk farge i forslaget, det er rett og lett bare en god ide. Det håper vi å få støtte for.

Derfor følgende forslag:

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**