Europa overrepresentert av byer på verdensarvliste

Det er veldig dumt av dere å lage en forestilling om at Risør kan havne på UNESCO verdensarvliste. Det ble klart presisert da riksantikvaren Jørn Holme besøkte Risør høsten 2010, og han var helt på linje med sin forgjenger Nils Marstein som besøkte Risør våren 2009.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**

Motstanderne av utbyggingen skaper urealistiske forhåpninger omkring utbyggingen av Holmen. Vi så det da bystyret behandlet spørsmål om bruk av forkjøpsrett og nå konstrueres en ikke eksisterende konflikt om UNESCO Verdensarvliste

Foto: Jan Kløvstad

Motstanderne konstruerer en mulig Risør konflikt omkring UNESCO Verdensarvlisten og utbyggingen på Holmen sier leder i Risør Venstre Jan Einar Henriksen og viser til to klare uttalelser fra de to siste riksantikvarene i h.h.v 2009 pg 2010.

Jeg synes flere av den senere tids profilerte motstanderne av utbyggingen på Holmen er i overkant negative og det minner for mye om omkamp etter ikke å ha nådd frem i den demokratiske debatt i ulike politiske organ. Det synes jeg er lite konstruktivt og det tjener ingen – spesielt ikke Risørs omdømme utad avslutter Henriksen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 12 år siden.**