Røyken Venstre og båtplasser

Axel Schulz definerer Venstres motstand mot en planlagt båthavn i Åros til å gjelde vår generelle mening om båtplasser. Det må vel i beste fall kalles en forholdsvis frimodig ytring, skriver Venstres Tore Hogstad i et svarinnlegg.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Tore Hogstad

Foto: Tom-Roger Stensberg

Venstre stemte i forrige periode imot plassering av en båthavn ved brygga på Buskjæret ut fra plassering i forhold til Åroselvas utløp og infrastruktur (adkomst, parkering o.l). Venstre er enig i at vi har et stort underskudd på båtplasser i kommunen og vi ønsker snarest en utredning om egnede plasser for båthavner både mot Oslofjorden og mot Drammensfjorden. Pr. dato er priser på eksisterende båtplasser i Røyken skyhøye, så dette haster.

Schulz er oppbragt over at Venstre stopper "båtforeningens planer". Jeg er ikke kjent med at det foreligger mer enn en plan (Buskjæret) og denne planen ble stoppet ved et flertall i kommunestyret. Venstre har alltid kjempet for lokalt demokrati og nærmiljø. I et demokrati vil en vinne noen saker og tape andre. Dette gjelder alle også Åros båtforening.

Venstre sto alene imot intensjonsavtale for en racingpark i Årosmarka ved behandling i formannskapet. I kommunestyret stemte opposisjonen med oss mot intensjonsavtalen, men den ble allikevel godkjent av H, Frp og Krf. Senere har alle snudd og Årosmarka blir ikke racingpark. Venstre forventer at dette også er en del av vurderingen opp mot valget. Til Åros båtforening vil jeg si at det ville vært bra om alle gode krefter nå så på mulige båtplasser i kommunen hvor også naturvern er en del av vurderingen.

Tore Hogstad
Røyken Venstre