Høyre bygger på tynne argumenter

Det er nøyaktig to år siden at kommunestyrene i Røyken og i Hurum sa ja til å utrede en eventuell sammenslåing. Røyken Høyre var toneangivende pådriver for dette og svært interessert i en rask prosess, skriver stortingskandidat og gruppeleder for Venstre i Røyken, Rebekka Borsch.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**

Samtlige H-representanter stemte for å se nærmere på kommunesammenslåing, og ordfører Rune Kjølstad ble i et avisoppslag 11.2.2011 sitert på: "Jeg tror høstens valg blir det siste hvor velgerne stemmer om representanter til kommunestyret i Røyken. Ved neste valg igjen tror jeg de stemmer om representanter til en større enhet."

stopp

Foto: Drammen Venstre

To år senere er holdningen en helt annen. Det er i og for seg greit at Høyre skifter standpunkt. Det må de få lov til, selv om det kom brått på og er skuffende for oss som samarbeidspartner. Det som ikke er greit er at argumentasjonen som anføres er syltynn og i liten grad knyttet til rapporten som nettopp er fremlagt.

Jeg vil videre kort kommentere Høyres nei-argumenter så langt.

Argument 1: Mangelfulle støtteordninger
Dette var alle partiene klar over da vi gikk inn for å utrede sammenslåing. Ingenting – absolutt ingenting – av dette har endret seg fra 2011 til 2013. At Røyken Høyre nå fremstiller det slik som om de har fått denne erkjennelsen gjennom rapporten, er underlig.

Argument 2: Sammenslåing med Hurum gir ikke nok økonomisk gevinst
I debatten om å utrede en mulig sammenslåing var ikke økonomisk gevinst fremhevet som et avgjørende argument. Derimot var det en forventning om gevinst på andre områder, for eksempel i større, mer robuste og attraktive fag- og arbeidsmiljøer i kommuneadministrasjonen, i helhetlig utvikling av et område som utgjør en geografisk enhet, i felles planlegging og gjennomføring av større infrastrukturprosjekter på Hurum-halvøya. Og det viser rapporten – gevinsten ligger i å lage ett felleskap ut av to kommuner som har mange store utfordringer til felles. Da blir det smått, og en smule smålig, å trekke frem at "gevinsten" kun skal ligge i å kutte bort 16 årsverk i administrasjonen.

Argument 3: Vi vil slå sammen, men ikke nå

Høyres lokallagsleder Bjarte Grostøl gjør forvirringen etter Høyres helomvending enda større ved å argumentere for at bare Hurum endrer sin befolkningssammensetning, får større gjeld og legger om "bedriftsutviklingen" sin, så vil Høyre i Røyken se på saken på nytt. Enda rarere blir det hele når vi kan lese Grostøl si at "hadde vi vært for sammenslåing på ideologisk grunnlag, hadde vi ikke trengt rapporten i det hele tatt." Jeg trodde frem til nå at Høyre faktisk var for kommunesammenslåing. Fra hoyre.no har jeg hentet følgende sitat: "Høyre ønsker derfor en oppgave- og kommunereform som sikrer lokalsamfunnene mer frihet og større ansvar, større og mer robuste kommuner, økt makt til lokalsamfunnene og bedre tjenester." Men kan hende Røyken er et unntak?

Argument 4: Rapporten har avslørt at sammenslåing ikke kan anbefales

Bortsett fra de nevnte 16 årsverkene og mangel på økonomisk gevinst, har ikke Høyre forklart hva rapporten avslører av negative virkninger med en eventuell sammenslåing. Jeg, og mange med meg, venter derfor fortsatt på konkrete eksempler på hva som skal er så negativt med en sammenslåing.

Til slutt: Høyre har flertall i Røyken alene og trenger selvsagt ikke ta hensyn til verken samarbeidspartnere i kommunestyret eller partiene i Hurum. Men jeg står fast ved at innbyggerne våre burde fått mulighet til å si hva de mener om en eventuell sammenslåing. Det er de som har betalt for rapporten som Røyken Høyre nå kaster i søppla før noen har fått debattert den. Hensyn til befolkningen bør selv et stort parti ta. Å stanse en demokratisk prosess og debatt før den i det hele tatt har kommet i gang i de folkevalgte organene (altså de to kommunestyrene som bestilte rapporten), er ikke særlig klokt eller hensynsfullt.

Rebekka Borsch

Foto: Finn Dale Iversen

Rebekka Borsch, stortingskandidat
og gruppeleder Røyken Venstre

Les oppslag i Røyken og Hurums Avis “Sterke reaksjoner på Høyre-nei til storkommune” her.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 11 år siden.**