Grenlandsaksjonen årets miljøvinner!

Grenlandsaksjonen har med mer enn 160 trailerlass med nødhjelp til Romania vist en fremragende evne til gjenbruk! -Ting som er overføldige for oss her hjemme på sykehus og i hjemmene våre har reddet mange liv i Romania, sa leder i Skien Venstre Gustav Søvde da han delte ut prisen til hjelpeorganisasjonen på miljøverndagen.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

MILJØPRISVINNER: Grenlandsaksjonen fikk Skien Venstres miljøpris 2007. F.v. Freddie Irving Nordhov, Aslaug Nordhov, begge fra Grenlandsaksjonen, leder i Skien Venstre Gustav Søvde, videre Aase og Thor Søtvedt i Grenlandsaksjonen

GJENBRUK
– Grenlandsaksjonen har utført et fremragende hjelpearbeide i Romania siden revolusjonen i 1989. Man har gått ut og bedt folk hjelpe til med å gi klær, organisasjoner og sykehus å gi rullestoler, senger, røntenutstyr, tannlegeutstyr, ja alt av utstyr man kan tenke seg. Og folk har gitt mye. Det er jo fantastisk at det kan gjenbrukes på denne måten og ikke bli kastet på søpla her hos oss, sier Søvde.

SOSIALT
Susanne Rimestad i Skien Venstre legger også vekt på det sosiale aspektet ved hjelpeorganisasjonen. Alt arbeide som nedlegges er frivillighetsarbeide, og hver uke er over 50 mennesker enagsjert på forskjellige steder. – Dere er også blitt store på lokalt miljøarbeide blant folk, sier hun.

– Hos oss i Norge har vi jo opplevd at egentlig fullt brukbart utstyr er blitt byttet ut f.eks. på tannlegekontorer på grunn av “feil farge”, eller på grunn av minimal slitasje. – Det er faktisk ganske ille å se på alt som hadde blitt kastet hvis vi ikke hadde fått hånden vår på det, sier mottakeren av prisen, Aase Søtvedt. Hun representerte Grenlandsaksjonen under prisutdelingen tirsdag.

ENKLE TING OG STORE RESULTATER
– Vi er glade for hver rullestol vi kan gi bort i Romania, og bringe folk ut på gaten igjen. Ofte blir folk bare sittende inne. Med enkel hjelp kan mn komme i aktivitet igjen, sier hun, som et eksempel på hva som kan gis.

ENORMT ARBEIDE
Klipp fra Grenlandsaksjonens hjemmeside over hva de har gitt til Romania:
Vi har sendt over 165 000 “familiepakker” med mat, klær og andre nødvendige artikler. Disse er levert til fattige og funksjonshemmede familier. Vi har utstyrt sykehus blant annet 700 senger, 14 operasjonsstuer, undersøkelsesutstyr, kirurgisk utstyr og 8 ambulanser. Funksjonshemmede har fått over 5300 rullestoler og mye annet hjelpeutstyr. Vi har også levert utstyr til skoler, to komplette trykkerier, 75 kopimaskiner, 270 skrivemaskiner og 30 telefakser. I tillegg har vi levert 23 busser, 17 komplette tannlegekontorer og 18 komplette dataanlegg.

En meget fortjent pris, og prisvinneren takket da også for utmerkelsen! – Det er meget hyggelig å bli satt pris på, og det er godt å kunne være med på et hjeleparbeide, sa Thor Søtvedt, bl.a.

Mer om organisasjonen kan du lese HER

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**