NAV og personvern

Det nye NAV-bygget i Kristiansand er ikke godt nok. Åpne kontorlandskap skaper usikkerhet med tanke på taushetsbelagte saker.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**

Dag Vige

Foto: Emil Pedersen

Dag Vige i Kristiansand Venstre er bekymret for at valgt bygningsmessige løsning ikke holder mål. Han viser til sitat fra Tine Haugen i Fellesorganisasjonen: "Åpne landskap gjør oss veldig bekymret med tanke på taushetsplikten i våre samtaler med brukerne". Hun frykter at åpne kontorlandskap i det nye NAV-bygget på Meieritomta kan føre til at private opplysninger om trygdemottakere og sosialklienter kan komme på avveie.

For tre-fire måneder siden fikk Venstre tips om at der var ansatte som var urolige for personvernet i forhold til hvordan det nye NAV-bygget skulle utformes. En var ikke fornøyd med at så store arealer var avsatt til åpne kontorlandskap.

I Servicebutikken fikk Dag Vige tak i arkitekttegningene for bygget. Disse forsøkte en å lese i forhold til behovene for fortrolighet. Tegningene viste at der var avsatt spesielle rom for samtale. Det gjorde at en som folkevalgt og "amatør" vurderte hensynet til profesjonell behandling i forhold til personvern og fortrolighet var ivaretatt.

Når de ansattes hovedtillitsvalgte Tine Haugen nå likevel roper et varsko, er det verd å lytte til.
Venstre ber i første omgang om at det gis en orientering til formannskapet om saken, om mulig allerede onsdag 24. februar. En anmoder også om at Trine Krumm Haugen, eller annen representant fra de ansatte, kan komme og beskrive hverdagsutfordringene slik det fremtrer for dem som har daglig kontakt og samarbeid med brukerne.

Det er helt nødvendig at både ansatte og brukere av NAV føler seg sikre på at kravet om taushetsplikt og fortrolighet blir ivaretatt.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 14 år siden.**