Venstres innlegg i budsjettdebatten

Hallstein Bast fremførte et engasjert innlegg der hovedemnet var kommunens vedtatte hovemål; vekst og kompetanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Flertallet har hatt et fantastisk godt samarbeid i 2014 — som de hadde det i 2011, 2012 og 2013. Det siste året har vi fått satt bena under oss for å kunne gå videre.
Ikke med stormskritt, men med sikre steg mot de to hovedmålene våre.

Mer vekst – og mer kompetanse.

Hallstein Bast

Budsjettforslaget fra rådmannen har videreført den profilen og den retningen, og samarbeidet mellom folkevalgte og administrasjon har vært godt og preget av utvikling på fast grunnlag.

ROBEK-tiden som ble en siste hilsen fra forrige periode er lagt bak oss og det jobbes trutt med å sette av midler for å gi slipp på avhengigheten av primæroppgavefondet – det er en del av strategien for å få igjen handlingsrommet vårt.

Vi har beveget oss fra tiden, rundt 2009, hvor alle bygg åpnet — skoler, Bølger, Hotell, fergeleier, danseplasser osv.
Nå har vi kommet til en tid der Jernbane, kultur, skoler, veier, bevaringsverdige bygg, byutvikling og havneområder skal arbeides frem gjennom et stramt og forutsigbart planregime.

Arealplaner for to byer og områdene rundt, barnehageplaner, skoleplaner og kulturplaner. Det utvikles gode verktøy for forutsigbar drift av Larvik kommune.

Og næringslivet er ivrig etter å få vist engasjementet sitt – vi samarbeider godt på flere fronter.

Skyer

Våre ambisjoner er å være trauste, ansvarlige, forutsigbare og nesten litt kjedelige. Vi ønsker vekst gjennom en kraftig politisk styring.

Vekst er som sagt et av de to hovedmålene til Larvik kommune.
Denne veksten greier ikke et lite politisk flertall å holde på alene, så vi trenger støtte fra Krf. og Høyre for å sikre langsiktigheten gjennom felles løsninger. Disse to partiene har vist seg som ansvarlige samarbeidsparnere i mange viktige tilfeller.
Venstre har forventninger til den nyorganiserte organisasjonen og vil at kommunalsjefene viser tydelig hvilket område de er leder av.
Både rådmann og folkevalgte tenker helhet, men vi blir gjerne noe usikre når også en fagsjef setter fellesløsningene først.

Venstre ønsker tydelig talspersoner for de enkelte områdene.

De midlene vi har lagt inn for neste år en forsterkning av profilen vi har vist gjennom de siste årene.
Det kan være fristende å peke med Venstre finger på noen av kulturpostene, biblioteket fks.
I fjor styrket vi mediainnkjøp med 200 000 og i år la vi på 100 000 til. For ikke å snakke om lesesal og grupperom til Stavern bibliotek.

Her hadde vi særlig kompetansemålet i tankene, men et godt studie- og lesested styrker Staverns utvikling uansett.

Kompetansemålet er det andre hovedmålet ved siden av vekst og vi kan vise til fremgang — og fremtid — for kompetanseutvikling i Larvik.

I forrige periode ble grunnlaget for den pedagogiske strategien lagt gjennom «Kvalitet i oppvekst» og senere «Kvalitet i skolen». Det er liten tvil om at denne strategien, der alle partiene var aktivt med på utviklingen, var nødvendig for en felles satsing i alle skolene. Nasjonale prøver viser vi fortsatt har en vei å gå, og at det er viktig med fortsatt styrking av skolen.

Høgskolesatsingen, som før lente seg tungt på Høgskolen i Vestfold, har fått en ny mulighet gjennom Campus Larvik. Dette arbeidet avsluttes i februar, og vi er gjennom såpass nervepirrende prosesser at nattesøvnen er i konstant fare for dem som er i styringsgruppen.
Alle partier er representert, så her snakker vi om godt samarbeid i praksis.

Flertallet har lagt inn en halv million til Bølgen i forhold til rådmannens forslag.
Med pengene følger en forventning om at det veldrevne kulturhuset kan bufre inntektsvingningene fra kino, og også kanskje våge å være litt usikker på inntekt fra enkeltforestillinger for igjen å skuffe inn når det går som best.

Vi satset på hjemmebaserte tjenester i omsorg i fjor og satte av 3 mill i 2015 og dette har vi lagt på en million til.
Hjemmebaserte tjenester vil utvikle seg gjennom hverdagsrehabilitering og omsorgsteknologi. Flertallet ønsker å være pådriver i denne utviklingen.

Igjen: Vi er i en endringsprosess for å nå mer vekst og mer kompetanse.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**