Få gjennomslag for din sak

Det er medlemmene som til enhver tid bestemmer hva Venstre skal mene i en sak. Det gjør vi spesielt ved å lage bystyrevalgprogram og stortingsvalgsprogram hvert fjerde år, i tillegg til å vedta politiske uttalelser.

Du kan påvirke hva Oslo Venstre mener

• ved å delta i diskusjoner og debatter
  • ved å fremme forslag

Slik deltar du i diskusjoner

Alle medlemmer i Oslo Venstre er velkommen på våre møter. Her treffer du andre medlemmer og likesinnede. Benytt anledningen til å snakke om saker du er ekstra opptatt av og fortell om dine synspunkter. Du kan også diskutere politikk med andre medlemmer i Venstre på facebook og i andre sosiale medier.

Slik deltar du i debatter

På de fleste av våre møter er det anledning til å be om ordet ved å rekke hånden i været eller skrive seg på liste for å holde korte innlegg fra talerstolen, eller stille spørsmål. Benytt gjerne muligheten til å gjøre dette. Alle som deltar vil høre hva du sier. Det er en fin mulighet til å fortelle flere på en gang om dine synspunkter og argumenter for ditt standpunkt. Ofte vil andre medlemmer komme bort til deg etterpå for å snakke om innlegget ditt. Hver forberedt på at andre kan være uenige.

Slik fremmer du forslag

Forslag til politiske vedtak kan ordinært behandles i lokallagsstyret ditt, i Oslo Venstres fylkesstyre, i hovedstyret eller på årsmøtet i Oslo Venstre. Forslag sendes til [email protected] i god tid før møtet du ønsker at det skal behandles på. Forslaget kan bestå av en setning, eller en litt lengre tekst, men vi behandler sjelden uttalelser som er lenger enn en side. Det kan være lurt å begynne i lokallagsstyret, og så forsøke å få lokallaget til å fremme forslaget ditt i hovedstyret eller på årsmøtet. Skriftlige forslag inneholde ofte en overskrift, en kort beskrivelse av problemet og en løsning på problemet, gjerne formulert som Venstre vil … Du vil få anledning til å argumentere for forslaget ditt muntlig.

Stortingsvalgsprogram og bystyrevalgprogram behandles verdt fjerde år. Neste gang vi skal behandle Stortingsvalgprogram er på landsmøtet i 2017. Programprosessen begynner rett etter kommunevalget. Det vil gjelde for perioden 2017-2021. I 2018 skal vi lage nytt bystyrevalgprogram foran bystyrevalget i 2019.

Usikker på hvordan du skal gå frem? Vi arrangerer skolering i politisk påvirkning en gang i halvåret. Du kan gjerne også kontakte sekretariatet på [email protected] eller spørre oss eller andre medlemmer når du får anledning.

Les mer om hvordan du kan påvirke Venstre i Medlemsguide for Oslo Venstres medlemmer (.pdf på seks sider).
Dokumentet inneholder en enkel presentasjon av de forskjellige politiske organene fra lokalt til nasjonalt nivå, i tillegg til forskjellige politiske kanaler og uformelle arrangementer det er nyttig å ha oversikt over.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**