En god skole der du bor

Foto: Morten Skåningsrud

En liberal skolepolitikk legger til grunn at ingen elever er like, samtidig som vi har ambisjoner for hver eneste elev, med god skole og muligheter for utvikling.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Vi vil gi skolene stor frihet til å legge til rette undervisningen slik at alle elever får den samme muligheten til å utnytte sine evner, uavhengig av bosted og sosial og kulturell bakgrunn.

Ved Hovin skole har man gjort et løft med de minste. En samkjørt metodikk med mindre grupper, tilpasset undervisning og flere lærere på 1-2 klasse har gitt kompetente og trygge barn. Vi vil teste tilsvarende arbeidsmodell på de andre grunnskolene i kommunen.

Skolen som samlingspunkt
Ullensaker har gjennom lengre tid vært i sterk vekst. Dette setter press på skolekretsene, hvor flere skoler trenger oppgradering og/eller utbygging. Flere skoler har utstrakt bruk av brakker. Brakker kan være hensiktsmessige kortsiktige løsninger, men fungerer ofte ikke som et fullverdig skolebygg. Alle barn skal ha rett til å gå på sin nærskole. Vi vil derfor å oppdatere planene for utbygging av skolene, inkl. Kløfta og Jessheim Nord, og redusere brakkebruk på de eksisterende skolene.

Skolene bør i større grad bli lokale aktivitets- og forsamlingshus. Byggene kan brukes som kultursal, bibliotek, kulturskole, åpen barnehage, møtelokale for lag frivillig arbeid m.m. Nye skoler skal bygges med storkjøkken, som kan fungere som kantine, mat til SFO, skolebedrifter, nærmiljøkafeosv. Fremtidige behov som heldagsskole og skolemat kan også gjøre dette nødvendig.

Venstre vil:

• Fokusere på tidlig innsats ved hjelp av arbeidsmodeller som f.eks fra Hovin Skole.
  • Øke lærertettheten i grunnskolen.
  • Ha fokus på tidlig innsats, og få spesialpedagoger tidlig inn i læringsprosessen for elever som trenger det.
  • Sikre at alle barn i skolen lærer å svømme så tidlig som mulig.
  • Bedre integreringen av IKT i skolen, og utvikle digital kompetanse hos skoleledelse og lærere.
  • Frigjøre læreren til å være lærer ved å få flere miljøarbeidere, helsesøstre og vaktmestere inn i skolen.
  • Effektivisere skolebyråkratiet med felles informasjonssystemer i stedet for at hver skole må lage sitt eget manuelle oppfølgingssystem.
  • Arbeide for mer praktisk opplæring i ungdomsskolen. La elever på ungdomstrinnet få
    bedre muligheter til å følge fag i videregående skole.
  • Formalisere skoleeiers ansvar for veiledning av foresattes og elevers rettigheter og plikter når det gjelder klagesystemet.
  • Utvikle modellen “Voksne skaper vennskap sammen” videre til et godt skole-hjem samarbeid.
  • «Varselknapp» for å registere mobbing og bekymringsmeldinger på kommunens og skolenes nettsider.
  • Redusere pris på SFO for familier med lav inntekt.
  • At lag og foreninger inviteres inn for å gi aktivitetstilbud i SFO-tiden og bruker skolene etter skoletid

Tilbake til hovedsiden for vårt politiske program

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**