Omsorg når du trenger det

Foto: CC av gillnisha - http://pixabay.com/

Alle våre innbyggere i Ullensaker skal ha muligheten til å velge sin egen vei til et godt liv i alle livets faser.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**

Venstre arbeider for et helsevesen som setter pasienten i sentrum og som leverer helsetjenester av høy faglig kvalitet. Alle skal være trygg på at de får et godt helsetilbud. Venstre vil ha et helsevesen som gjør prioriteringer på en åpen, kunnskapsbasert og forutsigbar måte, og som tar i bruk teknologi for å kunne tilby stadig bedre og tryggere pasientbehandling. Vi vil ha gode, offentlig finansierte helsetjenester. God kvalitet på tjenestene er viktigere enn hvem som utfører dem. Venstre vil arbeide for at offentlige, ideelle og private helsetjenestemiljøer skal utfylle hverandre. Det viktigste er at vi har et offentlig helsetilbud med så god kvalitet og så god ressurstilgang at det ikke oppstår et klasseskille i helsevesenet.

Flere omsorgsboliger
Ullensaker har en ung befolkning i norsk målestokk, men selv her må vi ta inn over oss at vi har en økende befolkningsandel som etterhvert vil trenge bistand. Det mangler boliger for mennesker med behov for tilrettelagt botilbud og nye boliger må planlegges. Et viktig område er omsorgsboliger for eldre som ikke kan bo hjemme, men er for friske til å bo på sykehjem.

Satse på psykisk helse
Mange barn og unge sliter psykisk, noe som gir læringsvansker og sosiale problemer. Vi vil satse på en sterkere helsestasjon, flere spesialsykepleiere og pysikatere og støtte opp under PPT og andre instanser for at barn og unge skal få hjelp så raskt som mulig.

Rusomsorg
Mange mennesker klarer ikke å takle hverdagen uten å ruse seg, og mange med rusproblem har psykiske og somatiske lidelser. Rusomsorg må også fokusere på årsakene til at den enkelte blir rusavhengig. Rusomsorgen må omfatte gode helsetjenester, en sosialfaglig og en psykologisk tilnærming. Alkohol er fortsatt det rusmiddelet som er opphav til flest problemer som for tidlig død, sykdom, vold, kriminalitet og store utgifter for helsevesenet

Venstre vil:

✔ Ha et nytt helsehus med alle blålysfunksjoner sentralt plassert i kommunen.

✔ Sikre ordningen med fritt brukervalg i hjemmehelsetjenesten og la eldre få velge tjenester selv, og selv prioritere tiltak i sin tilmålte tid med hjemmebaserte tjenester.
✔ Sette fokus på næringsrik og god mat på eldrehjem.
✔ Planlegge nye omsorgsboliger med sosialt fellesskap i f.eks egne tun, og i nærhet til sykehjem og medisinsk personell.
✔ Styrke gravide kvinners tilgang til jordmor og generelt styrke helsestasjonens tilbud til både gravide, barn og ungdom, samt få ned ventetiden for kontroller ved helsestasjonen.
✔ Sikre en sammenhengende behandlingskjede fra akuttavrusning til rehabilitering
✔ Styrke psykiatrien

Tilbake til hovedsiden for vårt politiske program

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 9 år siden.**