Nominasjonskomiteens innstilling

Elisabeth Holter-Schøyen og Tobias Bremnes

Asker Venstre har tradisjon for å løfte frem gode lokalpolitikere. De siste årene har vi hatt folkevalgte med lang erfaring, pågangsmot og en solid kontaktflate. Våre fremste folkevalgte har lagt ned mye arbeid og skapt mye god lokalpolitikk.

Venstre har den siste tiden hatt medlemsvekst, og her finner vi flere navn med gode ideer og visjoner for partiet. Nominasjonskomiteen har i år hatt mange å velge blant for å sette sammen et best mulig team til neste års valgliste. Vi har flere som ønsker å stå på Asker Venstres liste, enn det er plasser tilgjengelig. Dette lover godt for veien videre.

Her er de fire viktigste punktene nominasjonskomiteen har lagt til grunn for sin vurdering:

1. Politikk

Vi ser etter den gode politikeren. Den med et tydelig politiske prosjekt, store visjoner, og evne til å være en sterk tillitsvalgt. Vi ser etter politikere med erfaring, og vi ser etter nye talenter. Vi ønsker oss bredde, både politisk og i form av hvordan sakene jobbes fram. Vi ser etter de som klarer å målbære Asker Venstre sine verdier og politiske program. Vi ser etter de som klarer å fremme Asker Venstre inn i samarbeidet med posisjonen den neste perioden, og på den måten sikre oss både gjennomslag og makt til å få gode Venstre-saker inn i samarbeidet.

2. Bygge et sterkt team

Vi ønsker et bredt sammensatt team som skal jobbe i valgkampen, og sammen i kommunestyret etterpå. Dette teamet må kunne jobbe sammen, snakke sammen, hjelpe hverandre med saker og mediehåndtering. Venstre er et lite parti, og vi mener rett sammensetning av teamet blir viktig for å lykkes både med valgkamp og i samarbeid med posisjonen etter valget.

3. Motivasjon og drivkraft til å stå i jobben

Vi ser etter kandidater som har motivasjon og innsatsvilje nok til å stå på både i valgkamp og i kommunestyret etterpå. Vi ser etter drivkraft til å skape politikk, gjennomføre, kommunisere med media, bidra i et team og samarbeide med lokallaget.

4. Solid bredde på kandidater

Vi vet at bredde i teamet gjør sannsynligheten for å lykkes større. Vi må få fram både unge og eldre kandidater, ha riktig kjønnsbalanse og ha forskjellige politiske stemmer med. Forskjeller gjør godt! Vi vil at teamet skal ha geografisk spredning. Det er viktig at hele kommunen representeres på Asker Venstre sin liste.

Som nominasjonskomite har vi i vårt arbeid hatt gleden av å være i kontakt med mange av medlemmene i Asker om ønske om å stå på lista. Vi har også hatt lengre samtaler med toppkandidatene, og de har delt både utfordringer og sine visjoner for den neste perioden. Vi har forsøkt å avveie en rekke hensyn i vårt forslag til liste. Komiteens medlemmer har hatt ulike vurderinger, men vi har klart å jobbe oss fram til en enstemmig liste. Slik vi ser det har vi nå et meget sterkt og bredt sammensatt lag av politikere som kan trekke mange til valgurnen og ikke minst gjennomføre Venstres politikk for en god utvikling i Asker.

Som nominasjonskomite takker vi for tilliten vi har fått fra styret til å foreslå en liste. Nå er det opp til medlemmene å ta en endelig avgjørelse på Asker Venstres liste for kommunevalget i 2023.

Vi har et solid team av folk blant de tolv første på lista, og fire av disse er kumulert. Disse fire sammen med de andre innenfor topp 12 vil vi løfte fram som et sterkt team, og at et godt samarbeid blir deres viktigste motivasjon for å lykkes. Vi ønsker at disse tolv samlet blir drivkraften vi trenger for å vinne valget og få gjennomslag for Asker Venstres politikk etter valget. Og vi mener at de sammen kan spille hverandre gode. De sikrer geografisk bredde i kommunen, og til sammen treffer de på de fire viktigste punktene nominasjonskomiteen har lagt til grunn.

Nominasjonskomiteen foreslår å bygge teamet rundt Elisabeth Holter-Schøyen på førsteplass. Elisabeth er en av Askers beste politikere. Hun har drivkraft og vilje, har solid politisk teft og godt medietekke. Hun kan vise til et godt samarbeid med Høyre i posisjon, der hun har fått gjennom mange gode Venstresaker. Hun har erfaring både fra Røyken og Asker, og har gode forbindelser sentralt og nasjonalt i Venstre. Elisabeth er fra Heggedal.

Nomiasjonskomiteen ønsker å løfte fram Tobias Waage Bremnes som en ung og markant politisk stemme i Asker. I skolevalget sist gjorde Asker Unge Venstre en kjempeinnsats under valgkampen, og deretter et forrykende godt valg. Tobias er leder i Asker og Bærum Unge Venstre, og har markert seg sterkt i både valgkamp og på en rekke politiske arenaer. Han har gjennomføringskraft og “stayer-evne”. Tobias er et politisk talent som vil synliggjøre Venstre hos de unge. Vi mener unge stemmer må løftes frem av Asker Venstre. Tobias er fra Sætre.

Et nytt navn på lista for Asker Venstre er Christian Skrede. Han er gründer for flere bedrifter, og han har bakgrunn fra en rekke store kulturprosjekter. Christian har bidratt aktivt i programarbeidet og i styret siste år. Han har et brennende engasjement for å motvirke utenforskap og få til en mer inkluderende boligpolitikk. Med sin kraft og evne til å gå inn i saker, tror vi han vil klare å trekke med seg både posisjonen og administrasjonen i viktige saker for Venstre. Christian er bosatt på Borgen.

Vi ønsker å ha en erfaren politiker som Gro Buttingsrud videre med i teamet. Hun er en drivkraft med stort engasjement både i valgkampen og i dagens kommunestyregruppe. Hun har jobberfaring fra helsevesenet, og politisk erfaring med helsepolitikk i dagens Velferdsutvalg. Helse utgjør en tredjedel av kommunens budsjett, og Asker Venstre trenger tydelige politikere på dette feltet. Gro er også engasjert i krevende areal og plansaker som nestleder i dette utvalget idag. Nominasjonskomiteen mener Gro er et sikkert kort for å følge opp helsepolitikk og Venstres prinsipper i arealsaker videre i Asker. Gro er fra Heggedal.

I tillegg til de fire kumulerte, har nominasjonskomiteen satt opp åtte personer vi ønsker skal være aktive bidragsytere i et lag rundt kommunestyregruppa. Vi ønsker oss et sterkt lag med stor bredde, der de sentrale politikerne får hjelp og støtte av folk som kan bistå på enkeltsaker og -områder, bidra med kontaktflater og møteplasser.

Blant disse finner vi erfarne politikere som Kristian Kvam (5. plass) fra Vollen, Gunn Torill Homme Mathisen(6. plass) fra Filtvet og Vegard Bjørnå Floa (12. plass) bosatt i Heggedal. Kristian har solid erfaring fra Asker, både innen Venstre og fra næringslivet. Gunn-Torill har solid erfaring fra Hurum politikken, hvor hun blant annet har vært varaordfører og sikret en god utvikling av Sætre sentrum. Vegard har lang erfaring fra Venstre i Sauda og på Hønefoss, og brenner særlig for oppvekstvilkår. Vi har fått med en spennende stemme i Brage Kåsa Storstein (7. plass) fra Høn. Brage er en lovende ung politiker med erfaring fra sist skolevalg, ungdomsrådet og Viken Venstre. Vi har fått med en tydelig stemme for frivillig arbeid ved Rune Klemetsdal(10. plass) fra Spikkestad. Han er et kjent navn i idretten og jobber i dag i Asker Fotball. Rune har et bredt engasjement for medborgerskap hvor frivilligheten, næringslivet og kommunen samarbeider godt. Vi har med solide navn på dyktige organisasjonsbyggere som Christina Teige Apuzzo (8. plass) fra Leangkollen, Annemarie Abeler (9. plass) fra Hvalstad og Susanne Bondevik (11. plass) fra Borgen. Disse tre har erfaring fra partiorganisasjonen sentralt og lokalt, og kan bidra i mange ulike saker.

Videre på lista er det også mange gode navn vi er stolte av å ha med på laget, og vi skulle gjerne hatt plass til enda flere. Vi håper alle på lista kjenner på et ekstra ansvar for å bidra i både programarbeid, valgkamp og ikke minst i gjennomføring av politikken. Venstres posisjon i saker og mulighet til gjennomslag avhenger av at flest mulig bidrar inn i saker der de har mulighet og interesse for det.

Nominasjonskomiteen 13. oktober 2022

Jostein F. Tellnes (leder)

Andreas Hafslund (nestleder)

Lisbet Landfald

Lasse Narjord Thue

Elsie S. Enger

Marianne Ø. Arctander

Komiteeens medlem Ingvild T. Vevatne stiller seg ikke bak innstillingen.

Forslag til Asker Venstres liste til kommunevalget 2023

Nominasjonskomiteens innstilling 13. oktober 2022, korrigert 19. oktober 2022

Endelig liste fastsettes av medlemmene i nominasjonsmøte 27. oktober 2022

Fet skrift = kumulert plass (stemmetillegg)