Agder Venstre innleder valgkamp

Dørum inspirerte over 40 tilhørere fra flere deler av Agder, i hageselskap organisert av Farsund Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**

Begivenheten ble dekket av Farsunds Avis, les artikkelen her:

Beate Johnsen var vertskap for det store innandørs hageselskapet

Vindmøller, kompetanse og «dumme» spørsmål
Dørum inspirerte på Lista
Tidligere justis- og samferdselsminister Odd Einar Dørum var hovedgjest da Agder Venstre ladet opp til valgkamp på Lista.

AV GUNNHILD PREUS-OLSEN
Det skulle egentlig være et hageselskap for partifellene, men det våte sommerværet og Lista-vinden tvang Agder Venstre innendørs da de møttes på Nesheim mandag. Det satte imidlertid ingen demper på stemningen — verken for partifellene eller hedersgjesten selv, Odd Einar Dørum.

Odd Einar Dørum på Lista 2

Foto: Jan Kløvstad

Og Dørum trakk under sitt innlegg mange røde tråder mellom sakene han selv har vært engasjert i, og sakene som opptok de lokale venstre-politikerne i sør. Den heteste poteten var kanskje vindmølledebatten, og Dørum forsto godt de lokale politikernes frustrasjon over de påbegynte og planlagte vindmølleparkene.

Heidi Martiniussen, Svein Hovden og Odd Einar Dørum i samtalar om vindmøller

Foto: Jan Kløvstad

— Vi trenger en samlet plan for vindmølleutbygging i Norge. Enkelte verdier av kulturlandskapet kan en ikke ta lett på, mente Dørum, og minnet også om de gode, gamle enøk-tiltakene.
Et annet tema som engasjerte Dørum var utdanning.
— Dårlige lærere blir en byrde for neste generasjon. Nå har lærerutdanningen blitt redusert ned til fire år, og historiefaget er svekket. Resultatet er at elevene blir kunnskapsløse klikkere. Det holder ikke med Wikipedia, en må ha ballasten også, uttalte en engasjert Dørum.
Han fremholdt imidlertid at ikke all kompetanse er knyttet til studiebeviser, og nevnte blant annet aktører fra frivillige organisasjoner innen helse og omsorg som hindres av firkantede regelverk.
— En må ikke bruke kompetanse slik at en avskaffer dem som betyr noe. Det er systemgalskap, påpekte han.
Lokalpolitikernes virke og rolle i politiske prosesser i kommunen ble også kommentert.
— Offentlige dokumenter er ofte skrevet tungt tilgjengelig, og kan være vanskelig å forstå. Norsk forvaltningsprosa må bli normalnorsk. Men de folkevalgte må også tørre å stille spørsmål når det er ting de ikke forstår, oppfordret Dørum.

Mange på politisk sommarseminar i Farsund Venstre

Ungdomsrådet i Farsund

Hanne Haaland, Bente Aunevik Kjærre, Jan Harald Kjærre

Hilma Christensen og Sigrun Hovden

Foto: Jan Kløvstad

Beate Marie Johnsen, Hilde Lauvsnes Larsen, Odd Einar Dørum og Heidi Martiniussen

Sommersamling

Sommersamlingene med Odd Einar Dørum som inspirator er blitt holdt hvert år siden 1996.

For første gang ble treffet i år arrangert i Farsund. Verten var Farsund Venstres førstekandidat, Beate Johnsen.
(Publisert 20.07.2011 – 06:00)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 13 år siden.**