Denne artikkelen av Ruben Hansen fortjener å bli lest av politikere fra alle leire……

Det skrives mye bra vedrørende Andøya Flystasjon om dagen. Noe jeg synes også bør belyses er at valget Stortinget til høsten skal fatte gjelder ikke «bare» Andøya eller Evenes. Det gjelder faktisk hvordan Norge skal innrette Luftforsvaret i fremtiden og bidra til at vi som nasjon kan verne om vår trygghet og frihet.
Fra Norge fikk sin selvstendighet i 1905 har man som småstat erkjent at vi ikke kan «stå alene». Først satset man på nøytralitet (men med håp om britisk vern). Deretter brukte man ordlyd som «… hjelp av dem som måtte bli våre allierte» frem til Norge ble NATO-medlem og NATO-alliansen ble vår sikkerhetsgaranti. Og NATO-medlemskapet er det som fremdeles gjelder og som regjeringen selv betegner som «bærebjelken i norsk sikkerhetspolitikk». Regjeringen skriver også i LTPen at Norge skal ha

• «… evne til effektivt mottak av og støtte til allierte forsterkningsstyrker slik at disse kan delta i operasjoner».

og at

• «Regjeringen anser nordområdene for å være Norges viktigste strategiske ansvarsområde».

Hvis man legger på minnet de to overnevnte kulepunktene og ser på hva regjeringen faktisk planlegger er det grunn til bekymring. For politikken det legges opp til medfører at Norges evne og kapasitet til mottak av allierte reduseres. Bodø, som er en stor og glimrende kampflybase med betydelig kapasitet for mottak av egne og allierte luftstyrker, er snart historie. Sørger regjeringen for at Andøya også forsvinner vil jeg påstå at Norges evne til mottak av allierte luftstyrker er betydelig redusert. Man vil sitte igjen med Evenes og Bardufoss som flystasjoner i nord (jeg vil ikke røpe noen tall vedrørende kapasitet men anbefaler alle å se på Google Maps hvilken størrelse Bodø og Andøya har kontra Evenes og Bardufoss). Og når det gjelder Bardufoss som base for mottak av allierte kampfly skriver regjeringen i LTPen: «Bardufoss ble i sist langtidsplan vurdert som ikke aktuell for kampflyoperasjoner med F-35 uten betydelige investeringer, blant annet til forlengelse av rullebanen. Bardufoss vurderes derfor ikke som egnet.»

Man mener altså at det er Evenes som skal benyttes for mottak av allierte kampfly. Problemet er at hvis Evenes skal være QRA og fremskutt base for våre egne kampfly og base for MPA, og kanskje amerikanske MPA (etter siste ukes avisoppslag), så er det ikke mye plass til overs for allierte kampfly. Hvis Norge skulle komme i en situasjon hvor allierte forsterkninger er nødvendig/ønsket i nordområdene, så må man anta at man før dette har flyttet store deler av egne kampfly fra Ørlandet nordover til Evenes. Etter mitt skjønn vil Norge da selv benytte store deler av sheltrene på Evenes til egne kampfly. Andre parkeringsflater benyttes av egne og amerikanske MPA og transportfly som bringer utstyr og personell. Hvor på Evenes har regjeringen tenkt allierte kampfly skal plasseres og hvor mange skal Norge være i stand til å motta der? Slik jeg ser det vil en nedleggelse av Andøya legge store begrensninger for størrelsen på bidrag av allierte luftstyrker Norge kan motta i nord da det rett og slett ikke vil være plass eller lokasjoner tilgjengelig.

En videreføring av Andøya som MPA-base vil derimot sørge for at Norge opprettholder evnen til effektivt mottak av allierte luftstyrker. Her kan man i tillegg til egne og allierte MPA også ta imot allierte kampfly når Evenes fylles opp. For Evenes kan som planlagt være QRA og fremskutt base for våre egne kampfly samt ha kapasitet til mottak av allierte, samtidig som Bardufoss fortsetter som helikopterbasen for egne og allierte.

Vi har mye i dette landet som er verdt å forsvare, og det koster penger, men alternativet kan «koste» så mye mer. Jeg håper derfor Stortinget er sitt ansvar bevisst og til høsten bestemmer at Norge og Luftforsvaret også i fremtiden skal ha en infrastruktur som muliggjør evnen til effektivt mottak og understøttelse av våre allierte i nord.
Ingen vet hva fremtiden bringer og hvordan verdensbildet ser ut om 20 år. Bare tenk tilbake på forandringene som har funnet sted de 20 siste. Legges Andøya Flystasjon ned mister Norge noe meget verdifullt forsvarsmessig som ikke kan bygges opp igjen over natta.

Avslutningsvis synes jeg det passer med hva daværende forsvarsminister Nils Handal presiserte på Stortinget i 1959:

«Våre flyplasser, våre forsyningsanlegg og la meg også nevne marineanlegget Haakonsvern, er dimensjonert med det for øye at man eventuelt skal kunne ta imot og underholde allierte stridskrefter, om situasjonen skulle kreve det. Det er for sent å bygge dette eller skaffe dette til veie, når situasjonen allerede er inntruffet.»

Bevar Andøya Flystasjon som MPA-base. Norge og NATO trenger den også i fremtiden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 8 år siden.**