Sandefjord Venstre ber om sammenhengende, sikre og framkommelige løsninger når Vesterøyveien og Framnesveien skal forberedes til å ta i mot den økte trafikken som kommer ved den planlagte boligutbyggingen på Nordås og Framnes.
Se omtale i Sandefjords blad – og les høringsuttalelsen nedenfor:
Reguleringsplan for Vesterøyveien og Framnesveien. Uttalelse.
Sandefjord kommune har utarbeidet Reguleringsplan for Vesterøyveien og Framnesveien for strekningen Kilen Langestrandveien Syd. Planutvalget vedtok i møte 22.11.2006 å legge planen ut til offentlig ettersyn, med frist for uttalelse 8.1.2007.
Omfattende bolig- og næringsutvikling på Framnes gjør det nødvendig å forbedre transport-tilbudet mellom Framnes og sentrum. Målsettingene med å bygge ut strekningen Kilen-Langestrand reflekteres i rådmannens merknader i saksframstillingen til planutvalget:
· "Trafikkøkningen langs Vesterøy- og Framnesveien vil bli betydelig og (at) ombygging av dette veinettet er nødvendig for å håndtere framtidig trafikk"
· "Kommunens veinett skal legge til rette for at gang- og sykkeltrafikk skal være et alternativ til bilbruk".
Sandefjord Venstre er enig i målsettingene med tiltaket, og den foreslåtte løsningen bidrar til økt avviklingskapasitet for biler på strekningen Kilen Framnes. Løsningen ser også ut til å gi bedre vilkår for gående, men vi beklager sterkt at det legges opp til ensidig, separat sykkelvei i stedet for sykkelfelt i kjørebanen i begge retninger for syklende.
Sykkelløsningen som er valgt for på strekningen Kilen Langestrand Nord (ensidig sykkelvei for toveis trafikk) er en løsning som bare virker mellom kryssene. I kryss (og avkjøringer som skiltes/merkes som kryss) skal syklende opptre som gående; gå av sykkelen eller sykle i gangfart. Løsningen er derfor ikke egnet på strekninger hvor det er kort avstand mellom kryss og avkjøringer (som Vesterøyveien / Framnesveien).
For mange syklende vil den foreslåtte løsningen ikke være attraktiv. Samtidig fører økt biltrafikk og redusert veibredde til at det blir vanskeligere å sykle i veibanen, dvs at mange syklister vil oppleve at det brukes betydelige beløp på "tilrettelegging" for et tilbud med dårligere kvalitet.
I de fagmiljøer som er opptatt av sykling er det bred enighet om at det bør satses på sykkel-baner i stedet for egne sykkelveier i tettbygde strøk:
· Statens vegvesens veileder for utforming av sykkelanlegg – Sykkelhåndboka – anbefaler sykkelbaner i kjørebanen ved fartsgrenser opp til 60 km/t. (Egne sykkelveier (elle gang/sykkelveier) anbefales når fartsgrensen er over 60 km/t). i følge håndboka er fordeler med en slik løsning bl.a:
1. at syklende har sitt eget kjørefelt også gjennom kryss og ved avkjøringer
2. at de gir god framkommelighet for syklister og tydelig definerer syklister som kjørende.
3. at syklende og bilister ser hverandre i god tid noe som gir bedre aktsomhet og større trafikksikkerhet.
· Syklistenes Landsforening har ved flere anledninger (bl.a innledning ved Berry van den Bosch i Sandefjord kommunes "sykkelbymøte" 3. november 2005) anbefalt sykkelbaner framfor gang/sykkelveier og sykling på fortau.
· Også representanter for Sandefjord Sykleklubb (bl.a Rune Steinvik, innlegg i PersonNameSandefjords blad, november 2005) argumenterer for sykkelbaner i stedet for gang/sykkelveier fordi dette gir forutsigbare og logiske regler for syklister.
Sandefjord Venstre ber om at den foreslåtte løsningen med separat gang/sykkelvei i reguleringsplanen for Vesterøyveien og Framnesveien erstattes av sykkelfelt i kjørebanen kombinert med fortau / gangvei for gående.
For styret i Sandefjord Venstre
Tor Homleid,
leder.