Venstre har nøkkelrollen i Tromsøpolitikken

Det blir hard kamp om sentrumspartienes gunst i Tromsø. Også Høyres ordførerkandidat er på frierferd. Venstre sitter dermed med nøkkelrollen i Tromsø-politikken og vil bruke den for å få gjennomført mest mulig sosial og liberal politikk i Tromsø.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Marie Fangel

Foto: Toby Stein

– Vi kan samarbeide med begge parter. Valgresultatet blir avgjørende, sier kommunestyrerepresentant for Venstre, Marie Fangel. Hun tror Venstre får en nøkkelrolle ved høstens valg, og viser til en meningsmåling som i går ga Venstre en oppslutning på 6,4 prosent på landsbasis. – Jeg ser ikke bort fra at det blir vi som avgjør om det blir sosialistisk eller ikke-sosialistisk styre i Tromsø.

– Har ikke velgerne krav på å vite hva dere går inn for? – Velgerne stemmer på oss som parti, så må de stole på at partiet tar et riktig valg. Vi vil ikke forskuttere noe, sier Fangel. Hun fastslår likevel at kultur og miljø blir avgjørende. – Vi kan ikke samarbeide med noen som vil kutte på kultur, og vi er et miljøparti.