Rettferdig feiring

gårsdagens bystyremøte ble det gjort et forpliktende vedtak om at Tromsø skal bli en fairtradeby, etter Max Havelaar-prinsippene. – Utrolig bra at Tromsø nå er blitt en foregangsby også innenfor rettferdig handel. Jeg må si at det var stort gjort av bystyret, sier Jonas Eilertsen, leder av Tromsø Venstre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Jonas Eilertsen

Foto: Toby Stein

Jonas Eilertsens feirer sin kamp for rettferdig handel med en fairtrade-kopp kaffe.Nettopp Venstre kan sole seg i glansen nå. For det var et innbyggerinitiativ, med innsamling av underskrifter, frontet av deres ungdomsparti, som gjorde at bystyret var nødt for å sette saken på kartet.

Det fikk de ros for i bystyret. – Dette forplikter, det er ikke bare et vedtak. Kommunen plikter å gå foran, og må for eksempel selv endre innkjøpsrutiner. Den må også fremme rettferdig handel, sier Marie Fangel. Venstretoppene feiret seieren med en kopp kaffe på Solid, en kopp kaffe som på ingen måte er tilfeldig valgt. – Så vidt vi vet er Solid det eneste stedet i byen hvor du kan få deg en garantert rettferdig kopp kaffe, sier de to.

Her er noe av det kommunen forplikter seg til:
– Kun kjøpe inn Fairtrade-merket kaffe og te til sentraladministrasjonen slik at produktene blir tilgjengelige for de ansatte og besøkende.
– At det er Fairtrade-merkede produkter som serveres skal merkes tydelig for alle som drikker disse varene.
– Fairtrade-merkede produkter skal inngå i rammeavtaler for offentlige innkjøp der dette er relevant.
– Oppfordre øvrige kommunale institusjoner til også å handle benytte seg av Fairtrade-merkede varer i sine innkjøp.
– Undersøke kommunens muligheter for å agere som en etisk innkjøper i alle sine funksjoner.
– Nedsette en styringsgruppe som skal lede arbeidet med å oppnå målene og gi denne gruppen midler til å gjennomføre sine mål. Minst en person fra kommunen skal være representert.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**