Venstrelagene i Søndre Buskerud står sammen om Drammensfjorden!

Drammen, Lier, Røyken og Hurum Venstre har i forkant av det felles formannskapsmøtet mellom Lier og Drammen blitt enige om en felles holdning til utviklingen av den indre delen av Drammensfjorden.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**


Venstre står samlet rundt drammensfjorden!

Venstre i Søndre Buskerud

Foto: Claus Haals

Venstrelagene i Lier, Drammen, Røyken og Hurum står sammen om felles strategi for indre Drammensfjord!

Venstre ønsker en utvikling som hviler på en miljømessig bærekraftig utvikling av regionen. Venstre ønsker å gjøre regionen mer attraktiv for nye innbyggere og bedrifter. Vår visjon er å gjøre Drammensregionen til et sterkt senter for kunnskap og innovasjon, samtidig som vi vil gjenåpne fjorden for innbyggerne i regionen.

Både utbyggingen på Lierstranda, flytting av godsterminalen ut av Nybyen og en mer fremtidsretta tankegang rundt havneområdene i indre Drammensfjord, er svært viktig for en slik positiv utvikling av regionen.

Godsterminalen i Nybyen er en uakseptabel forurensningskilde midt i et sentralt boligmiljø. Flytting av terminalen ut av Nybyen vil være et viktig element i å fullføre den forvandlingen Drammen er på vei gjennom. Fra å være en forurenset industriby, gjør godt tverrpolitisk håndverk at Drammen forandres til en trivelig og miljøvennlig kunnskapsby. Derfor er det uhensiktsmessig at Jernbaneverket båndlegger viktige arealer for trivsels- og næringsutvikling. Spørsmålet om relokaliseringen av en eventuell ny godsterminal, må imidlertid sees i et mye større geografisk og fremtidsrettet perspektiv. Avstanden mellom Drammen havn og Oslo havn er for kort til at en lokalisering på Holmen er transportøkonomisk er fornuftig. I tillegg har Drammen havn begrenset areal. Venstre oppfordrer Jernbaneverket til å kjenne sin besøkelsestid, og hurtig komme på banen med deres langsiktige strategier med tanke på godstransport og knutepunkter. Det er meningsløst å diskutere en godsterminal på Holmen, dersom den skulle bli overflødig og utrangert om få tiår.

De fremlagte planene for Lierstranda innebærer en fremtidsrettet fornyelse av området, og har viktige miljømessige sider som rensing av grunnen og å åpne Lierstranda mot fjorden. Venstre har i lengre tid kjempet for å kunne gi Lierstranda tilbake til innbyggerne, og i år 2000 vedtok kommunestyret i Lier å gjennomføre "Prosjekt Lierstranda", som førte til at politikere og innbyggere i Lier fikk ny tro på ideen om å gjenvinne strandområdene. Gjelstens planer vil være med å gjøre regionen mer attraktiv for både nye innbyggere og bedrifter og er i tråd med folkets røst. Venstrelagene i søndre Buskerud tror at en satsning innerst i Drammensfjorden vil bidra til å øke antallet nye bedrifter i området. Vi oppfordrer derfor de berørte kommunene om å gripe sjansen og handle nå!

Næringslivet i Drammensregionen har et sterkt behov for nye næringsarealer, og Nybyen, Holmen og Lierstranda er alle ideelle for kunnskapsbedrifter, servicebedrifter, konferansehotell og boliger. Tenk dere hvordan Lier og Drammen sin profil ut mot fjorden kan bli seende ut. Det ville spart budsjettene for avis- og tv-reklame!

Når det gjelder spørsmålet om ny stadion for Strømsgodset mener Venstrelagene at verken folket eller politikerne bør strides om dette. Både Drammen og Lier kommune er i konstruktiv dialog med Strømsgodset, og begge de fremkomne alternativene er positive hver for seg. Det er Strømsgodset som trenger ny stadion for å fremdeles være Drammensregionens fotballstolthet. Strømsgodset må dermed være suverene når det gjelder å ta den endelige beslutningen mellom de to alternativene.

Derfor:
– Utviklingen av Lierstranda må snarest starte opp.
– Venstre ønsker at kommunene rundt Drammensfjorden går sammen i et forpliktende interkommunalt samarbeid for å utvikle indre Drammensfjord i et miljømessig, bærekraftig og nyskapende perspektiv. Dette må bli et fast samarbeid for felles utvikling av Drammensfjorden.
– Godsterminalen må bort fra Nybyen. Venstrelagene utfordrer Jernbaneverket til å komme hurtig på banen og redegjøre for sine langsiktige strategier med tanke på godstransport og knutepunkter.

Asgeir Osnes og Nina Johnsen

Foto: Claus Haals

Asgeir Osnes og Nina Johnsen
1. kandidater i henholdsvis Drammen og Lier

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**