Kommunal Seniorpolitikk

Hurum Venstre vil at Hurum Kommune skal sette fokus på en god seniorpolitikk. Vi ønsker derfor at det skal fremmes en sak til Kommunestyret så fort det lar seg gjøre.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Hender

Foto: Microsoft

Vi har notert en del bakgrunnsinformasjon og skissert et forslag til ordlyd i saken. Dette kan være et godt utgangspunkt for saksfremstillingen til Kommunestyret.

Vi har kontaktet Fylket og andre kommuner, der vi særlig fikk mye nyttig stoff fra Ringerike kommune som allerede har satt ut i livet en god seniorpolitikk.

Bakgrunn.
Det er en stadig større del av kommunens arbeidsstokk som er 50+. Mange av disse ansatte ønsker å fortsette å arbeide, men med redusert arbeidstid. En del trapper ned for "egen regning", mens svært mange benytter seg av tilbudet om AFP.

Konsekvenser for de ansatte.
AFP-ordningen er et godt tilbud til de ansatte, rent økonomisk, men mange ville gjerne fortsatt i jobben hvis de kunne hatt en litt mindre arbeidsbyrde. Å være ute av arbeidslivet når man bare er 62 år, er et problem for mange. De føler at de ennå har mye å gi, og mange savner arbeidsplassen og kollegene.

Konsekvenser for kommunen.
Frafallet av dyktige, erfarne ansatte er et problem i en del sektorer i kommunen. Det er ofte vanskelig å skaffe godt kvalifisert arbeidskraft, særlig i en tid med stort press i arbeidsmarkedet.
AFP-ordningen er svært dyr for kommunen. Det er beregnet at hver kommunal ansatt som benytter seg av AFP-ordningen koster kommunen 140.000 kroner i direkte utgifter.

Løsninger for kommunen/sakstekst

1. Mål:
Å legge til rette for at medarbeidere i kommunen, som har mulighet for det, velger å fortsette i jobb ut over 62 år og frem mot pensjonsalder på 67 — 70 år.
Antall ansatte som går over på AFP skal være lavere i Hurum kommune enn det KLP regner som gjennomsnitt i norske kommuner.

For å kunne nå dette målet, må alle sektorer komme på banen ved at ledere inviteres til å komme frem med sine behov og forslag til utviklingsarbeid innenfor sine ansvarsområder.

Seniorpolitikk er helsefremmende personalpolitikk.
Seniorpolitikk er personalpolitisk tenkning med fokus på et positivt menneskesyn med medarbeidernes ressurser og muligheter i sentrum – og ikke alder og eventuelle handicap.
Seniorpolitikken skal være en integrert del av kommunens arbeidsgiverpolitikk.

2. Middel:
Ved å legge til rette for en god seniorpolitikk, vil kommunen spare mye penger og beholde mange dyktige medarbeidere som det er behov for. Og mange ansatte får anledning til å kunne fortsette i jobben med en noe lettere arbeidsdag og med en akseptabel økonomisk løsning.

Hurum Kommune vil legge til rette for at arbeidsplassene blir attraktive for sine seniormedarbeidere.

Seniorpolitiske tiltak i Hurum kommune:
1. Lederopplæring.
Seniorpolitikken må integreres i lederopplæringen. Lederne må få kunnskap om aldring og læring, myter, fakta etc.
2. Arbeidsmiljøet.
Årlig kartlegging av arbeidsmiljøet. Dette kan gjennomføres med spørreskjema på intranett. Stikkord: oppnå resultater, god ledelse og trivsel.
3. Milepælsamtale.
Milepælsamtale er en utviklingssamtale der medarbeidernes yrkeskarriere noen år fremover står i fokus. I tiden som følger er det ikke minst viktig for arbeidsgiver/leder å få oversikt over hvordan medarbeiderne i alderen 45-62 år tenker om sin videre yrkeskarriere. Egne utarbeidede skjemaer for disse samtalene benyttes. Samtalene trekker perspektiv minst 2-5 år fremover.
4. Kompetanse.
Den enkelte medarbeider, ung eller eldre, har selv hovedansvaret for å beholde og utvide sin kompetanse, for å være kvalifisert til den jobben som skal utføres. Likevel må lederen ha rutiner som sikrer at ikke minst seniorene har relevant kompetanse for årene som kommer. Seniorene trenger ny kunnskap i samme grad som de yngre ansatte, og de har også behov for å delta like mye på etterutdanning som de yngre.
5. Permisjon og stipend for å utvikle kompetanse.
Medarbeiderne og ikke minst seniorene oppfordres til å søke permisjon og stipendordninger i tråd med kommunens ønsker om rekruttering og kompetanseforbedringer.
6. Fleksibilitet.
Kommunale ledere oppfordres til å praktisere en arbeidsgiverpolitikk som oppleves som løsningsorientert ved å finne frem til individuelle, fleksible arbeidsordninger.
7. Mobilitet.
Det skal tilrettelegges for økt mobilitet internt i organisasjonen. Arbeidsgiveren skal se det som ønskelig at ledelsen i de forskjellige virksomhetene gir sine medarbeidere muligheter til å gjennomføre jobbrotasjon, hospitering etc.
8. Egenkontroll.
Kontroll over egen arbeidssituasjon er en viktig faktor for trivsel og arbeidsglede.
9. Senior.
Tittelen senior kan eventuelt føyes til yrkestittelen, knyttet til erfaring, trivsel og arbeidsglede.
10. Gjennomgangsstillinger.
Stillinger i kommunen kan øremerkes som gjennomgangsstillinger for seniorer eller ansatte under attføringsopplegg for 1- 2 år.
11. Pensjonsgivende lønnsøkning for å bli i kommunen + bonus.
Det tilbys 2.500 kr til alle som har 100 % stilling og som er i jobb det året de fyller 63, 64 og 65 år. Reduserte stillinger får forholdsmessig utbetaling. Etter fylte 65 år, kan bonusordningen utvides med 2 ekstra år.
Vilkår: Man må ha vært ansatt i kommunen de siste 5 årene. Ordningen kan ikke kombineres med punkt 13.
12. Bonusordning for å bli i stillingen.
Det tilbys bonus for alle som er i jobb det året de fyller 63, 64, 65, 66 og 67 år. Medarbeidere i 100 % stilling får 15.000 kr. pr år. Reduserte stillinger får forholdsmessig utbetaling.
Vilkår: Man må ha vært ansatt i kommunen de siste 5 år. AFP-ordningen kan ikke benyttes samtidig og kan ikke kombineres med punkt 11 og 12.
13. Redusert stilling med opprettholdelse av lønn.
Det tilbys 20% redusert stilling med 100% lønn for de som er i 100% stilling etter fylte 62 år. Reduserte stillinger får forholdsmessig reduksjon.
Vilkår: Man må ha vært ansatt i kommunen de siste 5 år. AFP kan ikke benyttes samtidig. Kan ikke kombineres med punkt 11 og 12.

14. Tilskudd for tilrettelegging på arbeidsplassen.
Det avsettes 10.000 kroner pr. ansatt over 62 år for å tilrettelegge arbeidsplasser for eldre arbeidstagere. Beløpet benyttes i samarbeid med den enkelte senior.

15. Seniorseminar.
Det gis tilbud om seniorseminar ved fylte 60 år. Seminaret skal gi oversikt over seniorpolitiske tiltak, juridiske forhold, pensjonsforhold, seniorpolitikk m.v. Det benyttes egne og innleide foredragsholdere.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**