Stagbanen

Hallstein Bast gir sitt syn på bruk av Stagbanen i dette leserinnlegget som var på trykk i ØP.

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Det er i første omgang lett å fatte interesse for forslaget fra Høyre om ny gressbane ved Presteløkka i Stavern.

Men så går man litt inn i realitetene og finner at det ligger planer for området som går på skøytebane, skulptursti, voller, grillplass, amfi, arenaer for ballspill, bueskyting, bordtennis etc. Alt dette, og mer til, er beskrevet i ØP 1. mars 2004. Meningen er at hele området skal tilpasses bevegelseshemmete og være til felles glede for rehabiliteringssenteret, barnehagen, boligene rundt og allmennheten generelt.

Skulle vi følge Høyre og erstatte dette med parkeringsplasser og en gressbane, får vi lite igjen for de tapte mulighetene.

Uansett er Høyres forslag et rent slag i luften ettersom hele området har strenge føringer fra fylkeskommunen som i sin tid ga Larvik kommune området.

Som om ikke det var nok, kan vi i tillegg lese oss til at dette påfunnet skal finansieres ved salg av Stagbanen.
Det er klart at en omregulering og nedbygging med boliger nede ved sjøen vil gi en formidabel inntekt til sportsklubben Stag, men dette har ikke lokalsamfunnet råd til. Fellesområdet skal fortsatt brukes til idrett, lek og fritid.

Det er synd at Høyre og ledelsen i Stag vil bidra til at vi mister et attraktivt grøntområde mellom Stavern og Agnes.

Hallstein Bast (V)

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**