Leserinnlegg RHA 22.03.07: Debatt er sunt

Det er med forundring at jeg leser i Rha 15. mars at Roger Olsen fra Arbeiderpartiet kaller Venstres folkemøte i Holmsbu for et ledd i valgkampen. Han skjønner ikke hvorfor Venstre skal arrangere et folkemøte nå. Mitt svar er, hvorfor ikke?

**OBS! Denne artikkelen ble første gang publisert for 17 år siden.**

Et folkemøte er en arena for meningsbrytninger. Her skal man ikke vedta noe som helst, men kun lytte til hverandres synspunkter. Det var det som var Venstres genuine ønske: Å høre innbyggernes egne synspunkter på Holmsbus utfordringer. Her hadde den enkelte mann og kvinne muligheten til å gi de folkevalgte signaler i viktige saker. Venstre inviterte til møte, innledet og avsluttet – det var hele vår innsats. Det var de nærmere 50 frammøtte som bestemte agendaen. Dette er ikke valgkamp. Dette er politikk.

Folk i Holmsbu er glade i nærmiljøet sitt. De etterspør en helhetstenkning som tar hensyn til et ønske om å bevare Holmsbus særpreg. Betraktninger ble luftet og mange hadde innspill til den videre utviklingen i Holmsbu. Det rådet en generell bekymring for hvordan kommunen hadde tenkt å løse de trafikale utfordringene i forbindelse med boligutvikling i framtiden.

Politikk er å samordne interesser, dempe konflikter og løse problemer som ikke har en kjent teknisk eller logisk løsning. Tilbakemeldingene Venstre har fått tyder på at et flertall av de som deltok syntes møtet var svært nyttig — det synes Venstre også. Takk til alle som kom!

Gunn-Torill Homme Mathisen
leder Hurum Venstre